Týdenní plány
Rubriky
Prosinec/Téma: Tajemná očekávání
Příspěvky
Přípravy - Říjen/ Téma: Podzim drží klíč
Dítě a jeho tělo
Dílčí vzdělávací cíle (co učitel u dítěte podporuje)
- osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví, o pohybových činnostech a jejich kvalitě
Vzdělávací nabídka ( co učitel dítěti nabízí)
- činnosti zaměřené k poznávání lidského těla a jeho částí
Očekávané výstupy (co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže)
- zvládat jednoduchou obsluhu a pracovní úkony (postarat se o hračky, pomůcky, uklidit po sobě, udržovat pořádek, zvládat jednoduché úklidové práce, práce na zahradě apod.)
- pojmenovat části těla, některé orgány (včetně pohlavních), znát jejich funkce, mít podvědomí o těle a jeho vývoji ( o narození, růstu těla a jeho proměnách), znát základní pojmy užívané ve spojení se zdravím, s pohybem a sportem
- mít podvědomí o některých způsobech ochrany osobního zdraví a bezpečí a o tom, kde v případě potřeby hledat pomoc (kam se obrátit, koho přivolat, jakým způsobem apod.)
Dítě a jeho psychika - Jazyk a řeč
Dílčí vzdělávací cíle (co učitel nabízí)
- rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění)) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluveného projevu, vyjadřování)
Vzdělávací nabídka (co učitel dítěti nabízí)
- vyprávění toho, co dítě slyšelo nebo co zhlédlo
Očekávané výstupy (co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže)
- domluvit se slovy i gesty, improvizovat
- učit se nová slova a aktivně je používat (ptát na slova, kterým nerozumím)
Dítě a jeho psychika - Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace
Dílčí vzdělávací cíle (co učitel u dítěte podporuje)
- posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radosti z objevování apod.)
Vzdělávací nabídka (co učitel dítěti nabízí)
- námětové hry a činnosti
- hry a praktické úkony procvičující orientaci v prostoru i rovině
Očekávané výstupy (co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže)
- poznat a pojmenovat většinu toho čím je obklopeno
Dítě a jeho psychika - Sebepojetí, city, vůle
Dílčí vzdělávací cíle (co učitel u dítěte podporuje)
- rozvoj schopnosti citové vztahy vytvářet, rozvíjet je a city plně prožívat
Vzdělávací nabídka (co učitel dítěti nabízí)
- činnosti zajišťující spokojenost a radost, činnosti vyvolávající veselí a pohodu
Očekávané výstupy (co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže)
- rozhodovat o svých činnostech
- respektovat předem vyjasněná a pochopená pravidla, přijímat vyjasněné a zdůvodněné povinnosti
Dítě a ten druhý
Dílčí vzdělávací cíle (co učitel u dítěte podporuje)
- posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem (v rodině, v mateřské škole, v dětské herní skupině apod.)
Vzdělávací nabídka - (co učitel dítěti nabízí)
- aktivity podporující sbližování dětí
- činnosti zaměřené na porozumění pravidlům vzájemného soužití a chování doma, v mateřské škole, na veřejnosti, dodržovat herní pravidla
Ditě a společnost
Dílčí vzdělávací cíle (co učitel u dítěte podporuje)
- poznávání pravidel společného soužití a jejich spoluvytváření v rámci přirozeného sociokulturního prostředí, porozumění základním projevům neverbální komunikace obvyklým v tomto prostředí
- rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí (spolupracovat, spolupodílet se), přináležet k tomuto společenství (ke třídě, k rodině, k ostatním dětem) a vnímat a přijímat základní hodnoty v tomto společenství uznávané
Vzdělávací nabídka (co učitel dítěti nabízí)
- hry zamřené k poznávání a rozlišování různých společenských rolí (dítě, dospělý, rodič, učitel, žák, role dané pohlavím, profesní role, herní role) a osvojování si rolí, do nichž se dítě přirozeně dostává
- aktivita přibližující dítěti pravidla vzájemného styku (zdvořilost, ohleduplnost, tolerance, spolupráce) a mravní hodnoty (dobro, zlo, spravedlnost, pravda, upřímnost, otevřenost apod.) v jednání lidí
Očekávané výstupy (co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže)
- pochopit, že každý má ve společenství (v rodině, ve třídě, v herní skupině) svou roli podle které je třeba se chovat
Zacházet šetrně s cizími i vlastními pomůckami, hračkami, věcmi denní potřeby, s knížkami, s penězi apod.
Dítě a svět
Dílčí vzdělávací cíle (co učitel u dítěte podporuje)
rozvoj schopnosti přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí i jeho změnám
Vzdělávací nabídka (co učitel dítěti nabízí)
- praktické učívání technických přístrojů, hraček a dalších předmětů a pomůcek, se kterými se dítě běžně setkává
- smysluplné činnosti přispívající k péči o životní prostředí a okolní krajinu, pracovní činnosti, pěstitelské a chovatelské činnosti, činnosti zaměřené k péči o školní prostředí, školní zahradu a blízké okolí
Očekávané výstupy (co dítě na konci předškolního období z pravidla dokáže)
- všímat si změn a dění v nejbližším okolí
Přípravy - Září /Téma: Kluci, holky, hurá do školky
Klíčové kompetence:
k učení: učí s chutí pokud se mu dostává uznání a ocenění
k řešení problému: se nebojí chybovat , pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch, ale také za snahu
komunikativní: se domlouvá gesty i slovy, rozlišuje některé symboly, rozumí jejich významu i funkci
sociální a personální: samostatně rozhoduje o svých činnostech, umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej
činnostní a občanské: se učí svoje činnosti a hry plánovat
Dítě a jeho tělo
Dílčí vzdělávací cíle (co učitel nabízí)
- osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí
Vzdělávací nabídka (co učitel dítěti nabízí)
jednoduché pracovní a sebeobslužné činnosti v oblasti osobní hygieny, stolování, oblékání, úklid, úpravy prostředí apod.
Očekávané výstupy ( co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže)
zvládat sebeobsluhu, uplatňovat základní kulturně hygienické a zdravotně preventivní návyky (starat se o osobní hygienu, přijímat stravu a tekutinu, umět stolovat, postarat se o sebe a své osobní věci, oblékat se, svlékat, obouvat apod.)
Dítě a jeho psychika - jazyk a řeč
Dílčí vzdělávací cíle (co učitel u dítěte podporuje)
rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnost, vytváření pojmů, mluveného projevu vyjadřování)
Vzdělávací nabídka ( co učitel dítěti nabízí)
společné diskuze, rozhovory, individuální a skupinová konverzace (vyprávění zážitků, příběhů, vyprávění podle skutečnosti i podle obrázkového materiálu, podle vlastní fantazie, sdělování slyšeného druhým apod.)
Očekávané výstupy (co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže)
pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
Dítě a jeho psychika - poznávací schopnost a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace
Dílčí cíle ( co učitel u dítěte podporuje)
posilování přirozených poznávacích citů ( zvídavosti, zájmu, radosti z objevování apod.)
Vzdělávací nabídka (co učitel dítěti nabízí)
spontánní hra, volné hry a experimenty s materiálem a předměty
námětové hry a činnosti
Očekávané výstupy (co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže)
postupovat a učit se podle pokynů a instrukcí
Dítě a jeho psychika - sebepojetí, city, vůle
Dílčí vzdělávací cíle (co učitel u dítěte podporuje)
poznávání sebe sama, rozvoj pozitivních citů ve vztahu k sobě (uvědomění si vlastní identity, získání sebevědomí, sebedůvěry, osobní spokojenosti)
Vzdělávací nabídka (co učitel dítěti nabízí)
spontánní hra
hry na téma rodiny, přátelství apod.
Očekávané výstupy (co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže)
odloučit se na určitou dobu od rodičů a blízkých, být aktivní i bez jejich opory
respektovat předem vyjasněná a pochopená pravidla, přijímat vyjasněné a zdůvodněné povinnosti
Dítě a ten druhý
Dílčí vzdělávací cíle ( co učitel u dítěte podporuje)
seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému
Vzdělávací nabídka (co učitel dítěti nabízí)
činnosti zaměřené na porozumění pravidlům vzájemného soužití a chování, spolupodílení se na jejich tvorbě
Očekávané výstupy (co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže)
navazovat kontakty s dospělým, kterému je svěřeno do péče, překonat stud, komunikovat s ním vhodným způsobem, respektovat ho
Dítě a společnost
Dílčí vzdělávací cíle (co učitel u dítěte podporuje)
poznávání pravidel společenského soužití aj jejich spoluvytváření v rámci přirozeného sociokulturního prostředí, porozumění základním projevům neverbální komunikace obvyklým v tomto prostředí
Vzdělávací cíle (co učitel dítěti nabízí)
aktivity pro přirozenou adaptaci dítěte v prostředí mateřské školy
spoluvytváření přiměřeného množství jasných a smysluplných pravidel soužití ve třídě
aktivity přibližující dítěti pravidla vzájemného styku (zdvořilost, ohleduplnost, tolerance, spolupráce) a mravní hodnoty (dobro, zlo, spravedlnost, pravda, upřímnost, otevřenost apod.) v jednání lidí
Očekávané výstupy (co dítě na konci předškolního období zpravidla zvládne)
adaptovat se na život ve školce, aktivně zvládat požadavky plynoucí z prostředí školy i jeho běžných proměn (vnímat základní pravidla jednání ve skupině, podílet se na nich a řídit se jimi, podřídit se rozhodnutí skupiny, přizpůsobit se společnému programu, spolupracovat, přijímat autoritu) a spoluvytvářet v tomto společenství prostředí pohody
utvořit si základní dětskou představu o pravidlech chování a společenských normách, co je v souladu s nimi a co proti nim a ve vývojově odpovídajících situacím podle této představy chovat ( doma, v mateřské škole i na veřejnosti)
Dítě a svět
Dílčí cíle (co učitel u dítěte podporuje)
seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije a vytváření pozitivního vztahu k němu
Vzdělávací nabídka ( co učitel dítěti nabízí) praktické činnosti, na jejichž základě se dítě seznamuje s různými přírodními i umělými látkami a materiály ve svém okolí a jejichž prostřednictvím získává zkušenosti s jejich vlastnostmi (praktické pokusy, zkoumání, manipulace s různými materiály a surovinami)
Očekávané výstupy (co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže)
zvládat běžné činnosti
Týdenní plány (v měsíci září)
Týdenní plán - AHOJ KAMARÁDE VÍTÁME TĚ VE ŠKOLCE
- MAMINČINA ZAHRÁDKA (ovoce, zelenina)
- PŘÁTELÉ Z LESA
Týdenní plány (v měsíci dubnu)
Týdenní plány - Poznáváme domácí zvířata a jejich mláďata , Kdo žije u potoků, řek a rybníků, Která zvířátka žijí ve volné přírodě