Přípravy - Září /Téma: Kluci, holky, hurá do školky
Klíčové kompetence:
k učení: učí s chutí pokud se mu dostává uznání a ocenění
k řešení problému: se nebojí chybovat , pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch, ale také za snahu
komunikativní: se domlouvá gesty i slovy, rozlišuje některé symboly, rozumí jejich významu i funkci
sociální a personální: samostatně rozhoduje o svých činnostech, umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej
činnostní a občanské: se učí svoje činnosti a hry plánovat
Dítě a jeho tělo
Dílčí vzdělávací cíle (co učitel nabízí)
- osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí
Vzdělávací nabídka (co učitel dítěti nabízí)
jednoduché pracovní a sebeobslužné činnosti v oblasti osobní hygieny, stolování, oblékání, úklid, úpravy prostředí apod.
Očekávané výstupy ( co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže)
zvládat sebeobsluhu, uplatňovat základní kulturně hygienické a zdravotně preventivní návyky (starat se o osobní hygienu, přijímat stravu a tekutinu, umět stolovat, postarat se o sebe a své osobní věci, oblékat se, svlékat, obouvat apod.)
Dítě a jeho psychika - jazyk a řeč
Dílčí vzdělávací cíle (co učitel u dítěte podporuje)
rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnost, vytváření pojmů, mluveného projevu vyjadřování)
Vzdělávací nabídka ( co učitel dítěti nabízí)
společné diskuze, rozhovory, individuální a skupinová konverzace (vyprávění zážitků, příběhů, vyprávění podle skutečnosti i podle obrázkového materiálu, podle vlastní fantazie, sdělování slyšeného druhým apod.)
Očekávané výstupy (co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže)
pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
Dítě a jeho psychika - poznávací schopnost a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace
Dílčí cíle ( co učitel u dítěte podporuje)
posilování přirozených poznávacích citů ( zvídavosti, zájmu, radosti z objevování apod.)
Vzdělávací nabídka (co učitel dítěti nabízí)
spontánní hra, volné hry a experimenty s materiálem a předměty
námětové hry a činnosti
Očekávané výstupy (co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže)
postupovat a učit se podle pokynů a instrukcí
Dítě a jeho psychika - sebepojetí, city, vůle
Dílčí vzdělávací cíle (co učitel u dítěte podporuje)
poznávání sebe sama, rozvoj pozitivních citů ve vztahu k sobě (uvědomění si vlastní identity, získání sebevědomí, sebedůvěry, osobní spokojenosti)
Vzdělávací nabídka (co učitel dítěti nabízí)
spontánní hra
hry na téma rodiny, přátelství apod.
Očekávané výstupy (co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže)
odloučit se na určitou dobu od rodičů a blízkých, být aktivní i bez jejich opory
respektovat předem vyjasněná a pochopená pravidla, přijímat vyjasněné a zdůvodněné povinnosti
Dítě a ten druhý
Dílčí vzdělávací cíle ( co učitel u dítěte podporuje)
seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému
Vzdělávací nabídka (co učitel dítěti nabízí)
činnosti zaměřené na porozumění pravidlům vzájemného soužití a chování, spolupodílení se na jejich tvorbě
Očekávané výstupy (co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže)
navazovat kontakty s dospělým, kterému je svěřeno do péče, překonat stud, komunikovat s ním vhodným způsobem, respektovat ho
Dítě a společnost
Dílčí vzdělávací cíle (co učitel u dítěte podporuje)
poznávání pravidel společenského soužití aj jejich spoluvytváření v rámci přirozeného sociokulturního prostředí, porozumění základním projevům neverbální komunikace obvyklým v tomto prostředí
Vzdělávací cíle (co učitel dítěti nabízí)
aktivity pro přirozenou adaptaci dítěte v prostředí mateřské školy
spoluvytváření přiměřeného množství jasných a smysluplných pravidel soužití ve třídě
aktivity přibližující dítěti pravidla vzájemného styku (zdvořilost, ohleduplnost, tolerance, spolupráce) a mravní hodnoty (dobro, zlo, spravedlnost, pravda, upřímnost, otevřenost apod.) v jednání lidí
Očekávané výstupy (co dítě na konci předškolního období zpravidla zvládne)
adaptovat se na život ve školce, aktivně zvládat požadavky plynoucí z prostředí školy i jeho běžných proměn (vnímat základní pravidla jednání ve skupině, podílet se na nich a řídit se jimi, podřídit se rozhodnutí skupiny, přizpůsobit se společnému programu, spolupracovat, přijímat autoritu) a spoluvytvářet v tomto společenství prostředí pohody
utvořit si základní dětskou představu o pravidlech chování a společenských normách, co je v souladu s nimi a co proti nim a ve vývojově odpovídajících situacím podle této představy chovat ( doma, v mateřské škole i na veřejnosti)
Dítě a svět
Dílčí cíle (co učitel u dítěte podporuje)
seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije a vytváření pozitivního vztahu k němu
Vzdělávací nabídka ( co učitel dítěti nabízí) praktické činnosti, na jejichž základě se dítě seznamuje s různými přírodními i umělými látkami a materiály ve svém okolí a jejichž prostřednictvím získává zkušenosti s jejich vlastnostmi (praktické pokusy, zkoumání, manipulace s různými materiály a surovinami)
Očekávané výstupy (co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže)
zvládat běžné činnosti
Doporučená literatura:
Další doporučená literatura: - o přátelství
Rocio Bonilla: Díky. Příběh o přátelství
Mariane Dubuc: Jeden pro druhého
Jana Bauer: Jak obejmout ježka
Isabella Paglia: Krabička
- o emocích
Bimba Landmann: Mapy mých pocitů
Romana Suchá: Mušlenčiny léčivé pohádky pro dětskou duši
Anna Llenas: Barevná příšerka
Podtéma: Ahoj školko a kamarádi
- seznámení s pravidly třídy (ouškové, pusinkové, hračkové, postýlkové, kytičkové, želvičkové, kapičkové, srdíčkové, košťátkové, talířkové), seznámení děti s prostory školky, odpočívárna, kde máme hernu s hračkami, které mají své místo, čtecí koutek s knížkami (předčtenářská gramotnost), kde jsou papíry, omalovánky, pastelky ke kreslení, také s tím, že puzzle, různé didaktické hry a společenské, že patří vždy ke stolečku, koutek na polytechnické věci - k němu mohou, ale oznámí paní učitelce a ta na ně dohlíží (aby si děti neublížily) - v tomto koutku jsou maximálně 1 až 2 děti
Jak se dnes cítíš - radostně, nerozhodně, unaveně, rozzuřeně, spokojeně, šťastně, uraženě, vyděšeně, zvědavě, smutně.
Formativní hodnocení na pondělí až pátek.
Kalendář - počet prstů za daný den, a název dne, číslice - kolikátého máme, tři měsíce - podzim, znaky podzimu
Komunitní kruh - kde podle názvy třídy: ,,SOVIČKY" posíláme v kruhu plyšáka sovičky - proběhne seznamování s paní učitelkou a dětmi (kdo má plyšovou sovičku - představí se a pošle ji dál), na závěr dáme sovičce jméno. Tato plyšová sovička nás bude provázet celým školním rokem, děti si ji budou na víkend brát domů (vždy jedno z dětí prožije víkend se sovičkou a vezme si i kroniku, kde rodiče mohou nalepit fotku/y a napsat příběh jak si sovička užila víkend u kamaráda/kamarádky).
Pohádka o malých skřítcích a jejich kouzelném lese
V jednom kouzelném lese, daleko za vysokými horami a bublajícími potoky, žili malí skřítkové. Tito skřítkové byli výjimeční nejen svou velikostí a veselou povahou, ale také tím, jak dobře se starali o svůj les. Aby spolu mohli hezky vycházet a les zůstal kouzelným místem, měli skřítkové spoustu pravidel, která, pomáhala udržovat pořádek, radost a klid.
Jednoho krásného rána se skřítek jménem Želvík, známý svou klidnou a rozvážnou povahou, rozhodl se projít po lese. "Pomalá chůze je nejlepší, všechno se lépe zvládne a nic nepřehlédnu, " říkal si pro sebe, když opatrně našlapoval po měkké lesní půdě. Želvík věděl, že ve školce i v lese je důležité chodit pomalu, aby se nikdo nezranil. Občas viděl ostatní skřítky běhat a poskakovat, ale vždy je jemně upozornil: "Pozor, když poběžíte, můžete zakopnout a upadnout, a pak vás bude něco bolet." Skřítci pochopili, že Želvík má pravdu. Pomalá chůze jim umožňuje nejen bezpečně se pohybovat, ale také obdivovat krásu lesa - vůni květin, zpěv ptáčků a šustění listí. A tak se rozhodli, že ve školce i v lese budou chodit pomalu a dávat pozor na každý krok.
Po odpolední hře a práci přišel čas na oběd. Skřítkové se šešli kolem velkého dubu, kde pro ně připravil skřítek Kuchaříček voňavé jídlo. Po obědě však všichni pocítili, jak jim těžknou víčka a začínají být ospalí. "Je čas na odpočinek," zavolal skřítek Postýlka, který vždy dbal na to, aby si skřítci po jídle odpočinuli. "Odpočívat je důležité, protože bez odpočinku bychom neměli dost sil na odpolední hry." A tak se každý skřítek natáhl do své malinké postýlky, kterou měli z měkkých listů a mechu pod stromy. Někteří si jen tiše leželi, poslouchali šumění lesa a zavírali oči, zatímco jiní usnuli a snili o dobrodružstvích, která je ještě čekají.
Když se všichni skřítkové vzbudili a byli plní energie, sešli se u stolečků pod velkým dubem, aby si mohli povídat a naplánovat další hry. Každý měl svou malou dřevěnou židličku, ale skřítek Židlička byl známý tím, že se na své židli rád houpal. Ten den se Židlička houpal tak moc, až málem spadl. "Pozor, Židličko!" varoval ho skřítek Ouško, který měl vždy nastražené uši a dával pozor na všechno, co se kolem něj dělo. "Na židlích se nehoupe, mohlo by se ti něco stát. Když spadneš, můžeš si ublížit. "Židlička si uvědomil, že má Ouško pravdu. Houpání na židli bylo zábavné, ale mohlo být nebezpečné. Ostatní skřítkové ho podpořili a slíbili, že si na houpání budou dávat pozor, aby se nikomu nic nestalo.
Po odpoledním odpočinku se skřítci sešli u potůčku, kde si každý naplnil malou skleničku vodou. "Ale nezapomeňte, šetříme vodou," upozornil je skřítek Kapička, který byl strážcem vody v celém lese. Kapička věděl, jak důležitá je voda pro celý les - pro stromy, květiny i zvířátka. "Nemáme jí tolik, abychom s ní mohli plýtvat. Vezměte si jen tolik, kolik potřebujete, a zbytek nechte přírodě." Skřítkové mu přikývli a dávali si pozor, aby vodou neplýtvali, protože věděli, že každý doušek je vzácný.
Potom nastal čas na mytí rukou. Skřítek Ručička stál u potůčku a volal: "Nezapomínejte si umývat ruce mýdlem! Ruce si musíme udržovat čisté, abychom byli zdraví." Ručička byl velmi pečlivý a vždy dohlížel na to, aby si všichni skřítci po hraní a jídle umyli ruce. Skřítkové si tedy vzali kousek mýdla a pečlivě si umyli ruce pod proudem studené lesní vody. věděli, že když budou moci celý den skotačit a smát se.
Jakmile si všichni umyli ruce a zasedli zpět ke stolu, začali si povídat o tom, co budou odpoledne dělat. Skřítek Ouško jim připomněl další důležité pravidlo: "Musíme dávat pozor, když někdo mluví. Když jeden z nás mluví, ostatní mají zavřené pusinky a naslouchají." Skřítkové věděli, že když budou naslouchat druhým, lépe se domluví a pochopí, co si kdo myslí a přeje. A tak, když někdo něco povídal, ostatní skřítkové tiše čekali. až přijde řada na ně.
Během povídání přispěchal skřítek Pusinka s dalším důležitým pravidlem: "Nemluvíme sprostě, zdravíme se, prosíme a děkujeme. "Pusinka byl odborník na slušné chování a vždy dbal na to, aby mezi sebou skřítkové mluvili hezky a s úctou. "A také neskáčeme druhým do řeči," dodal přísně. Skřítkové si uvědomovali, jak je důležité mluvit slušně a s ohledem na ostatní, a vždy se snažili být k sobě milí.
Když přišel čas na úklid hraček, skřítek Hračka zavolal: "Nezapomeňte, že hračky patří všem a je důležité je po hraní uklidit na své místo. také je musíme chránit a nerozbíjet, abychom si s nimi mohli hrát i zítra. "Všichni skřítkové měli své oblíbené hračky, od dřevěných autíček po kouzelné míčky, a věděl, že když budou hračky pečlivě uklízet a zacházet s nimi s ohledem, vydrží jim dlouho.
Skřítek Srdíčko, který měl vždy dobré srdce a byl plný soucitu, přispěchal s dalším pravidlem: "Pomáháme si navzájem a máme ohled na všechny, i když s někým zrovna nekamarádíme. "Srdíčko věděl, že je důležité být laskavý a pomáhat druhým, a to i tehdy, když s někým zrovna nejsme nejbližší přátelé. Když viděl, jak malý skřítek Koumáček zápasí s těžkým košíkem plným lesního ovoce, neváhal a běžel mu pomoci, i když jsi ten den spolu moc nehráli. Koumáček se usmál a poděkoval. Díky tomu si skřítkové uvědomili, že s ohledem na druhé je důležitý a že když si pomáhají, žije se jim lépe a veseleji.
V lese také platilo důležité pravidlo, o které se staral skřítek Kytička. Chráníme přírodu, neubližujeme kytičkám ani stromům a staráme se o les. "Kytička dbal na to, aby všichni skřítkové zacházeli s přírodou s ohledem, protože věděl, že les je jejich domovem. Když někdo náhodou utrhl květinu, Kytička ho jemně napomenul: "Kvítka a rostliny jsou tu pro všechny. Příroda je krásná, ale jen tehdy, když se o ni staráme."
A nakonec tu byl skřítek Kapesník, který měl také důležité pravidlo: "když potřebujete, jděte se vždycky vysmrkat, abyste byli zdraví a mohli jste si dál hrát a smát se." Všichni skřítkové věděli, že když mají rýmu, je důležité se vysmrkat, aby nos zůstal čistý a mohli dál dovádět.
A tak malí skřítkové žili v kouzelném lese, kde každý dodržoval pravidla. Díky tomu byl jejich domov plný radosti, porozumění a lásky. Každý den byl dobrodružstvím a každý večer se všichni skřítkové scházeli u velikého dubu a povídali si o tom, co nového se naučili.
Pohádky je konec, ale pravidla skřítků platí dál - ve školce i všude jinde. a kdo je dodržuje, tomu se žije krásně a šťastně, tak jako těm malým skřítkům v jejich kouzelném lese.
Kuba řekl: hru můžeme využít pro zábavné seznámení, jako pohybovou aktivitu a hru na pozornost a postřeh
Budeme pracovat s fotkou dětí (Pedagogika Franze Ketta) ve třídě a tuto fotografii, si děti mohou dám například v čtecí místnosti k rozečtené knize. Nebo někde stranou na stoleček rozestavěné stavebnici nebo puzzle. Lépe se to bude pamatovat.
Oslava narozenin podle Franze Ketta:
- oslavenec/oslavenkyně sedí v kruhu na látce, okolo jsou ostatní děti a pak se postaví a zpívají...
Pomůcky: látka ve tvaru kruhu, korunka s číslem (věk), dárečky (pracuje se s přírodním materiálem) - které děti vytvoří během toho co oslavenec/oslavenkyně má zavřené oči, dárečky dva které si odnese dítě domů
Píseň
1. Jenom tobě, teď přejeme všechno dobré, pokoj, radost a života plnost.
2. Jenom Tobě teď přejeme všechno dobré, jméno které máš, ať často slýcháváš, (jméno dítěte několikrát vyslovíme, všichni najednou)...
Sloky zpíváme dle věku, např., když je dítěti 5 let (tak zazpíváme 3x 1. sloku a 2x 2. sloku)
Pak se dítěte zeptáme zda vím, jak miminko vzniká, jak se narodilo...
Děti seznámí i s tím, že vždy při ranním příchodu do školky máme nalepené 3 symboly (srdce, notu, ruku), dítě si vždy jedno vybere a podle toho se pozdravíme než vejde do třídy. Srdce - obětí, nota - taneček (od shora dolů), ruka - (plácneme si a dáme pěst).
Každé ráno si děti také dají svojí značku a jednu z emocí - radost, zloba, vztek a jiné.
Z dětmi tyto jejich emoce, ať v kladu či záporu propereme.
A vytáhne si jednu afirmaci - kterou mu paní učitelka přečte, popřípadě vysvětlí.
Vždy si každý den řekneme - jaké je počasí, den, měsíc (kalendář), čtvero roční období. Určení 2 hospodářů.
Zdravíci
Každý kluk a holka ví,
když přijdou,
tak pozdraví,
rozloučí se,
a rodičům pochlubí se,
co nového dovedou.
Dobrá nálada
Nechci se zlobit,
nechci se rvát,
chci si jen ve školce
se všemi hrát.
Když se nikdo nehádá,
je tu dobrá nálada.
Ranní pozdrav:
Sovičky poleťte k nám.
Něco já teď povím vám.
Chytneme se za ruce,
u našeho koberce.
Uděláme kruh.
zastavíme uuf.
Pozdravení v kruhu
Dobrý den, dobrý den
ať je krásný celý den.
Kdo je z dětí dneska tady,
zazpívá si s chutí s námi.
Dobrý den Slunce, dobrý den země.
Dobrý den kameny, rostliny a stromy.
Dobrý zvířátka ušatý, beránci rohatí a ptáci,
co v povětří létáte a rybky, co ve vodách plavete
a děláte malé vlnky a velké vlny.
Dobrý den ty, dobrý den já.
A kdo tady s námi není, tomu pošleme pozdravení.
Dobrý den, dobrý den,
ať je krásný celý den.
Dechová cvičení
Čmelák
- palci obou rukou si zacpěte uši
- ostatní prsty položte na zavřené oči
- svěste bradu, až se hlava dotkne hrudní kosti
- uvolněte svaly v obličeji
- zhluboka se nadechněte a z výdechem začněte bzučet jako čmelák
- vydržte 3 minuty a vnímejte vibrace
Báseň na stolovaní (svačina, oběd)
Ke stolku si sedneme, PŠŠT potichu budeme.
Na jídlo se nešklebíme, když nám chutná,
tak to sníme , když mám máklo víc si dám,
když to neznám ochutnám, nikomu se nesmějeme.
Dobrou chuť si popřejeme.
Píseň - Šlapu, šlapu do školky
Šlapu si to do školky, mezi kluky a holky.
Tam se na mě všichni těší,
tam mám svoje bačkorky.
Běžím, cválám, skáču,
lezu, jdu po špičkách, jdu
po patách, jdu pozpátku.
Báseň - Září přichází
Kdopak klepe po ránu,
na naši školkovou bránu.
To s úsměvem na tváři,
měsíc září přichází.
Se smíchem zve do školy,
všechny kluky a holky.
Bezpečnostní poučení
Respektovat a plnit pokyny paní učitelky
Chodit po celé školce pomalu a nestrkat se.
Nelézt na oka, topení, skříňky, stoly apod.
Při umývání rukou, okapáváme kapky do umyvadla.
Báseň na odpočinek
Končí už den, přilétá sen.
Za malou chvilinku sen sedne na postýlku.
Zavírám oči všechno se točí,
Za malou chvilinku,
sen zamkne pusinku
Převlékací básnička
V šatničce se převlékáme,
čas si na to uděláme.
Dospělák se dívá rád,
jak se učím oblékat.
Výtvarná aktivita - společná práce s dětmi ,,Já ve školce"
- paní učitelka vystřihne dům, kde jsou otevírací okénka, vyfotí děti (každé zvlášť), fotky zalaminuje a děti si na suchý zip dají do okénka svoji fotku. Další den mohou děti vyrobit kytičky, vystříhat a nalepit kolem školky.
Cílem je: poznat a seznámit se z kamarády, říct si, že JÁ, TY, MY všichni máme ve školce své místo (svou značku nebo fotku), naučíme se vše důležité.
Seznámíme děti s uklízecí písní (rituál na úklid): Štístko a Poupěnka.
Výtvarná aktivita - výroba stromu na zeď, tak aby byl plastický, ze slámy vyrobíme hnízdo, vyfotíme děti tak aby ležely nebo seděly v klubíčku (fotku vystřihneme a zalaminujeme), nalepíme do hnízda
Pomůcky: hnědý papír na strom, 4 různé barvy krepového papíru, sláma, fotky dětí, laminovací fólie, laminovačka, nůžky, napínáčky, oboustranná lepící páska
Svoláme si děti do ranního kruhu písní (z pedagogiky Franze Ketta) - střídáme s klasickým svoláváním které máme jíž naučené.
Logopedie: Dechová cvičení - Kulička - foukání do malé papírové kuličky brčkem
Fotbal - to samé jako foukání do kuličky, ale přidáme malé branky a snažíme se dát gól
Gymnastika mluvidel - Zrcátko - koukáme se na sebe do zrcátka a zkoumáme své rty, špulíme, zavíráme, otevíráme
Zrcátko - koukáme se na sebe do zrcátka a zkoumáme své tváře, nafukujeme je a vyfukujeme, zkoušíme zadržet dech s nafouknutými tvářemi
Budíček -
- děti sedí na židlích v kruhu, před cvičením by si měly z vlasů vyndat sponky a stranou položit brýle, nenuťte je k tomu, samy pak při cvičení poznají, co jim překáží
Cítím, jak tu krásně voní kakao, které maminka ráno uvařila.
(nadechněte se několikrát za sebou zhluboka nosem)
Ale kakao je moc horké, musíme ho vychladit.
(dejte ruce tak, jako byste drželi hrneček, a foukejte so něj)
A teď se napijeme.
(dělejte, jako když pijete velkými doušky, nakonec nahlas vydechnete, děti to obvykle dělají zcela spontánně)
Teď jedeme do koupelny.
(pomocí prstů na ruce naznačte chůzi)
Umyjeme si vlásky.
(promasírujeme si prsty kůži na hlavě)
Umyjeme si obličej
(položte si dlaně na oři a suňte je dolů, dokud se nedotknete konečky prstů brady)
Umyjeme si krk.
(střídavě jednu a druhou ruku si položte na krk a sjeďte po něm až dolů, pohyb několikrát opakujte)
Umyjte si záda a bříško
(provádějte krouživé pohyby oběma rukama v dolní části zad a na břiše)
Umyjte si ruce
(natáhněte před sebe levou ruku dlaní dolů, pravou ruku položte na své levé rameno a pomalu jeďte dlaní po levé ruce až ke konečkům prstů, otočte levou ruku dlaní vzhůru a cvičení opakujte, celé opakujte také s pravou rukou)
Pohybové hry
Mlha
Připravíme lehkou překážkovou dráhu - kužely (děti kličkují okolo kuželů), tyč na podlezení nebo na překročení. Jeden z dvojice má zavázané oči a druhý ho slovně naviguje po trase.
Dotkni se
Dospělý vyvolává určitou věc a děti tu věc musí co nejrychleji najít a dotknout se jí, např. dotkni se modré židle, dotkni se panenky apod.
Čáp ztratil čepičku
Dospělý zpívá písničku a vybere barvu, na kterou si musí děti sáhnout, kdo barvičku nenajde, tak vypadává. Čáp ztratil čepičku, měla barvu, barvičku zelenou...
Magnet
- na slovo: ,,Magnetem se stává", děti poslouchájí, koho jméno bude řečeno, pí. učitelka vysloví jméno a ten dotyčný/dotyčná se stává magnetem, děti se dotknou ukazováčkem daného dítěte, k magnetu (dítěti) - přistupujeme pomalu a lehce se dotkneme
.
Každé ráno v pohybu
protahovací část - začínáme jógou - Pozdrav slunci
1. pozice hory - ruce semknuté u hrudníku , pravidelné dýchání, cvičenec stojí
2. pozice hory - při nádechu pomalu zvedá paže vzhůru nad hlavu, celé tělo vytahujeme za nimi
3. s výdechem předklon do hlubokého uvolnění předklonu
4. pozice jezevčíka - cvičenec pravidelně dýchá, přejde do dřepu a ruce umístí na podložku v úrovni ramen, přesune jednu a druhou nohu za sebe, paže jsou napnuté a tělo je rovné a pevné
5. pozice hada - cvičenec pokrčí paže a zaujme pozici v leže na břiše, napne paže a tělo vytáhne, pohled směřuje před sebe, nezapomíná pravidelně dýchat
6. pozice psa - s výdechem se špičkami nohou zapře o zem a vzepře se na rukou, vytáhne pánev směrem vzhůru
7. pozice pozice broučka do sedu - z pozice psa pokrčí nejprve jednu nohu, následně druhou a provedeme dřep, dlaně jsou opřené o zem a v této pozici chvíli chvíli setrvá a pravidelně dýchá
8. viz pozice 2.
- 9. pozice hory viz pozice 1.
Seznamovací hra
(melodie jako Prší, prší)
Jak se jmenuješ, my se na to ptáme.
Já jsem (jméno).
Ty jsi (jméno), my ti zatleskáme.
koho pohladím, ten se na zem posadí,
jeho jméno dobře známe, a tak si ho vytleskáme.
Jedno z dětí je pošťákem a doručuje kamarádům
dopisy opatřené jejich značkou.
Adaptační - jména
Děti sedí na koberci a paní učitelka je postupně sbírá do mašinky/hada. Každého pohladí a řekne: ,,Jede, jede vláček, malý motoráček. Tebe (jméno), tebe znám, dej mi ruku a pojď k nám!"
Podtéma: Já, můj dům a moje rodina
Čtení k odpočinku na lehátku: Kniha - Skřítci školkovníčci
Říkanka s pohybem
Domeček
Tady máme střechu,
(oběma rukama uděláme střechu nad hlavou)
tady domeček
(zalomit dlaně kolmo dolů a vzniknou stěny)
tu jsou dveře
(zahýbat palci - dveře se otáčejí v pantech)
a za nimi lidí houfeček.
(uchopit jednou rukou zápěstí druhé ruky a zahýbat prsty - představují lidičky)
Některý je silný, zdravý,
(ukázat na palec)
jiný zase tenký slabý,
(ukázat na malíček)
jeden vysoký jak věž,
(ukázat na prostředníček)
a ten malý je tam též.
(ukázat na prsteníček)
Jsou tam ženy, děti, muži,
(na prstech ukazovat postupně do 3)
za ruce se spolu drží,
(jedna ruka chytne druhou)
u jednoho stolu,
(stůl tvoří proti sobě postavené, dotýkající se napnuté prsty palce kolmo dolů - nohy)
smějí se tam spolu.
(spojit prsty dlaně nahoru, vznikne úsměv a my se usmějeme též)
Báseň
Každý je doma tam, kde bydlí,
kde má své místo u stolu,
kde má svou postel a svou židli.
Doma jsou všichni pospolu.
Pes má svou boudu, krtek noru,
zajíc má pelech v křoví,
vrabčák má místo na javoru.
Doma si všichni vyhoví.
A šnek je doma, ať je, kde je
svůj dům si nosí na hřbetě.
Ať svítí slunce nebo leje,
a je doma všude na světě.
Pusťte dětem naši národní píseň: ,,Kde domov můj"
Relaxační technika:
Dýchání na jedničku
- budeme spolu dýchat na jedničku, protože jsme všichni jedničky
- jednička má krátkou hlavičku a dlouhou nožičku
- nadechneme se tak, jak je krátká hlavička, a vydechneme tak, jak je dlouhá nožička
- a teď to uděláme 3x za sebou
Promiň
když někomu ublížím,
omluvit se já umím.
Řeknu promiň, já nerad,
nechtěl jsem to udělat.
Skákání do řeči
Můžeš skákat panáka,
nebo jako žabka,
ale není omluvy,
rušit druhé v mluvení.
Výtvarná aktivita
- děti si vystříhají geometrické tvary a z nich si poskládají a nalepí domečky
Pomůcky: lepidlo, podložka, tužka, nůžky, čtvrtka, barevné papíry
Pohybové aktivity:
Hra na honěnou s domečkem - jeden/a kdo bude chytat, ostatní jsou v barevných domečcích, na zvukový signál děti vyběhnou a chytač/ka chytá děti, po ukončení zvukového signálu, chycené děti jdou na stranu a ostatní děti jsou do svých domečků, hra se opakuje, nebo se může obměnit chytačka/ka
Varianta 2. , hru můžete pozměnit na hru bez chytače pod názvem Barevné domečky - kdy děti vybíhají na zvukový signál a po skončení tohoto signálu, pedagog vysloví jednu barvu domečku a tam všechny děti běží se schovat
Honzo vstávej:
- děti již vědí, že domov je tam kde usínáme a také se probouzíme, proto si můžeme zahrát zábavnou hru, kde i Honza vstává, postavíme děti na čáru a zvolíme vyvolávače, ten si stoupne od ostatních hráčů dál k nim zády, aby neviděl kdo se kde nachází, kdo je k němu nedál a kdo naopak nejblíže, vyvolávač volá postupně na každé z dětí: ,,Honzo vstávej", hráč kterému je otázka určena se zeptá: ,,kolik je hodin", vyvolávač odpoví: např pět medvědích. vyvolávač se vymění , když někdo z dětí, je mu za zády
Pohybová hra: Vstávej, vstávej, ratata, PODZIM ťuká na vrata
Obdoba hry na peška - stejné pravidlo, jiný text. Vstávej, vstávej, ratata, PODZIM ťuká na vrata...., zaťukat, utíkat a rychle si najít volné místo v kruhu.
Pohybová hra: Podzime, bratříčku, přidej mi barvičku
Obdoba hry na Pán čáp ztratil čepičku.... - stejné pravidlo, jiný text...
Podzime, bratříčku, přidej mi barvičku... strakatou, veselou, kaštanovou...
Logopedické chvilky: pexeso ( budovy a obydlí, hračky, nábytek, rodina)
Před - matematika / Pohádka - O Rumcajsovi, obrázky, skládání obrázků do kruhu, počet kolik jich v rodině je. Sestavení rodokmenu.
Rodokmen - cílem aktivit je sestavit pohádkový rodokmen, nacházet vztahy mezi rodinnými příslušníky a určovat názvy vztahů. Současně se děti setkají s výrokovými formulemi, u kterým budou řešit jejich pravdivost.
(z knihy - Předmatematika - metodika pro učitele mateřských škol - Hejného metoda I.)
Podtéma: Co už dokážu
Báseň
Barvičky
Barvy, barvy, barvičky,
zdobí nám svět celičký.
Bílý snížek, černá hlína,
fialová ostružina.
Zelené jsou stromy, tráva,
hnědá zase kůra, kráva.
Modré řeky, oceány,
žluté slunce a banány.
Oranžové mrkvičky,
růžové zas tvářičky.
Červená je mašlička
a šedá je myšička.
Všechny barvy hezké jsou
a na všem musí být,
aby bylo veseleji tam,
kde chceme být.
Říkanka s pohybem
Endele, bendele, tak i tak. (tleskáme, překlápíme dlaně)
budeme si spolu hrát. (skáčeme)
Na honičky, na pohádky, (běh na místě úklona)
poletíme tam i zpátky. (ukázat rukama za sebe a před sebe)
Chytíme se dohromady,
máme tu své kamarády. ( chytíme se za ruce a uděláme kruh)
Už to jede, už to jede, (chodíme do kruhu a zastavit)
stát! Není kam se hnát!
Endele, bendele, třesky plesky, (pustíme se, tleskáme, překlápíme dlaně)
ať je nám tu spolu hezky. ( vytleskáváme)
Trénujeme správný úchop psacího či kreslícího náčiní
,,Vezmi palec, ukazovák,
zob, zob a máš zobák.
Do zobáčku tužku dáme,
prostředníčkem podpíráme.
Náměty na hry s dětmi
Pohybová hra - ,,Co mé tělo umí"
Pomůcky: prostor
Cíl: uvědomění si tělesných dovedností, podpora hrubé motoriky
- rozestup dětí do prostoru, pedagog zadává různé úkoly - ,,Umíš běžet na místě?", ,,Poskakuj po jedné noze." apod.
Závěr: děti společně vytvoří krátký pohybový příběh, každý předvede pohyb, jak nejlépe umí
Asociační hra - ,,Co tě nápadně, když se řekne ŠKOLA?"
Hmatová hra - ,,Co najdeš v aktovce?"
- připravíme do aktovky věci, které se v ní nosí do školy a děti se zavřenýma očima předměty hledají a poznávají, co to je
- připravíme dětem do tašky věci, které do ní patří i nepatří a oni poznávají, co to je a zároveň určují, zda to do aktovky patří nebo ne
Námětová hra na moderátora
- děti se představí do mikrofonu - řeknou své jméno, příjmení, věk, bydliště
Konstruktivní hra ,, postav školu"
- z různých druhů stavebnic děti postaví školu a za pomocí kamínků znázorní cesty ke škole (krátké x dlouhé)
Hra z geometrickými tvary
vystřihni si tvar (kruh, ovál, čtverec, obdélník) různých velikostí, barev, sestav z nich panenku, panáčka, dům apod.
Hra - ,,Chodím, hledám, co mám znát"
Chodím, hledám, co mám znát,
pojď mi ( jméno dítěte...), pojď mi pomáhat.
Do každého koutku zajdi
a něco ( dřevěného, červeného co do školy patří) najdi.
Ranní rozcvička se Štístkem a Poupěnkou - Hejbni kostrou
https:/www.youtube.com/watch?=Wo_LgAFage
Logopedie - oromotorické cvičení + zrcátko
Čertík - vyplazujeme jazyk, říkáme B-LLL B-LLL
Vlak - jezdíme jazykem po horních i dolních zubech
Balonky - nafoukneme tváře
Stěrače auta - olizujeme horní ret tam i nazpátek
Kapr - vyšpulíme rty jako ryba
Tygr - vyceníme zuby, dáme zuby k sobě
Kočka - olizujeme rty kolem dokola
Ještěrka - rychle vyplazujeme jazyk dopředu
Denní režim - dějová posloupnost
Sluchové vnímání - např. pes x les, kráva x tráva ....
Individulání chvilky s dětmi - Logo hra do kapsy (www.vlavici.cz)
Trénujeme předložky - před, za, nad, pod, vedle, u, na
Upečeme si - Vatikánský chléb štěstí - každé z dětí přidá nějakou ingredienci
Výtvarná aktivita - k 1. Podzimnímu dni
Sklenice od okurek 720ml objem - od víčka zatavíme větvičku o takové velikosti abychom ji mohli zavřít, přidáme malé šišky, a také šišku kterou rozděláme na části, zatavená a zalaminová kolečka se sovičkou uvnitř (v barvách podzimu) dáme dovnitř sklenice, sklenici naplníme vodou, víčko s přitavenou větvičkou dáme opatrně do sklenice a sklenici zavřeme a otočíme víkem dolů.
Výtvarná aktivita spojená s oblékáním
- děti si obkreslí kamaráda, ve skupince po 3, a pak si ho postupně oblékají svým oblečením
Pomůcky: velký arch papíru, černý fix, nůžky
Co se naučí: komunikace a domluva mezi sebou, spolupracovat, uvědomění si vlastních částí svého těla, co si oblékám na podzim
Výtvarná aktivita: ,,Moje dovednosti" - medailon
Pomůcky: děrovačka (za asistence pedagoga), fixy, provázky, kartonové kruhy
Cíl: podpořit sebevědomí dětí, že si vytvoří vlastní ,,moje dovednosti"
- děti dostanou kartonový kruh, provázek a barevné fixy
- děti májí úkol napsat nebo nakreslit své jméno a kolem napsat/nakreslit co vše umí
- na závěr si děti pověsí medailon kolem krku jako připomínku toho, co vše už dovedou