Přípravy - Září /Téma: Kluci, holky, hurá do školky
Klíčové kompetence:
k učení: učí s chutí pokud se mu dostává uznání a ocenění
k řešení problému: se nebojí chybovat , pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch, ale také za snahu
komunikativní: se domlouvá gesty i slovy, rozlišuje některé symboly, rozumí jejich významu i funkci
sociální a personální: samostatně rozhoduje o svých činnostech, umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej
činnostní a občanské: se učí svoje činnosti a hry plánovat
Dítě a jeho tělo
Dílčí vzdělávací cíle (co učitel nabízí)
- osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí
Vzdělávací nabídka (co učitel dítěti nabízí)
jednoduché pracovní a sebeobslužné činnosti v oblasti osobní hygieny, stolování, oblékání, úklid, úpravy prostředí apod.
Očekávané výstupy ( co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže)
zvládat sebeobsluhu, uplatňovat základní kulturně hygienické a zdravotně preventivní návyky (starat se o osobní hygienu, přijímat stravu a tekutinu, umět stolovat, postarat se o sebe a své osobní věci, oblékat se, svlékat, obouvat apod.)
Dítě a jeho psychika - jazyk a řeč
Dílčí vzdělávací cíle (co učitel u dítěte podporuje)
rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnost, vytváření pojmů, mluveného projevu vyjadřování)
Vzdělávací nabídka ( co učitel dítěti nabízí)
společné diskuze, rozhovory, individuální a skupinová konverzace (vyprávění zážitků, příběhů, vyprávění podle skutečnosti i podle obrázkového materiálu, podle vlastní fantazie, sdělování slyšeného druhým apod.)
Očekávané výstupy (co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže)
pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
Dítě a jeho psychika - poznávací schopnost a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace
Dílčí cíle ( co učitel u dítěte podporuje)
posilování přirozených poznávacích citů ( zvídavosti, zájmu, radosti z objevování apod.)
Vzdělávací nabídka (co učitel dítěti nabízí)
spontánní hra, volné hry a experimenty s materiálem a předměty
námětové hry a činnosti
Očekávané výstupy (co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže)
postupovat a učit se podle pokynů a instrukcí
Dítě a jeho psychika - sebepojetí, city, vůle
Dílčí vzdělávací cíle (co učitel u dítěte podporuje)
poznávání sebe sama, rozvoj pozitivních citů ve vztahu k sobě (uvědomění si vlastní identity, získání sebevědomí, sebedůvěry, osobní spokojenosti)
Vzdělávací nabídka (co učitel dítěti nabízí)
spontánní hra
hry na téma rodiny, přátelství apod.
Očekávané výstupy (co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže)
odloučit se na určitou dobu od rodičů a blízkých, být aktivní i bez jejich opory
respektovat předem vyjasněná a pochopená pravidla, přijímat vyjasněné a zdůvodněné povinnosti
Dítě a ten druhý
Dílčí vzdělávací cíle ( co učitel u dítěte podporuje)
seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému
Vzdělávací nabídka (co učitel dítěti nabízí)
činnosti zaměřené na porozumění pravidlům vzájemného soužití a chování, spolupodílení se na jejich tvorbě
Očekávané výstupy (co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže)
navazovat kontakty s dospělým, kterému je svěřeno do péče, překonat stud, komunikovat s ním vhodným způsobem, respektovat ho
Dítě a společnost
Dílčí vzdělávací cíle (co učitel u dítěte podporuje)
poznávání pravidel společenského soužití aj jejich spoluvytváření v rámci přirozeného sociokulturního prostředí, porozumění základním projevům neverbální komunikace obvyklým v tomto prostředí
Vzdělávací cíle (co učitel dítěti nabízí)
aktivity pro přirozenou adaptaci dítěte v prostředí mateřské školy
spoluvytváření přiměřeného množství jasných a smysluplných pravidel soužití ve třídě
aktivity přibližující dítěti pravidla vzájemného styku (zdvořilost, ohleduplnost, tolerance, spolupráce) a mravní hodnoty (dobro, zlo, spravedlnost, pravda, upřímnost, otevřenost apod.) v jednání lidí
Očekávané výstupy (co dítě na konci předškolního období zpravidla zvládne)
adaptovat se na život ve školce, aktivně zvládat požadavky plynoucí z prostředí školy i jeho běžných proměn (vnímat základní pravidla jednání ve skupině, podílet se na nich a řídit se jimi, podřídit se rozhodnutí skupiny, přizpůsobit se společnému programu, spolupracovat, přijímat autoritu) a spoluvytvářet v tomto společenství prostředí pohody
utvořit si základní dětskou představu o pravidlech chování a společenských normách, co je v souladu s nimi a co proti nim a ve vývojově odpovídajících situacím podle této představy chovat ( doma, v mateřské škole i na veřejnosti)
Dítě a svět
Dílčí cíle (co učitel u dítěte podporuje)
seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije a vytváření pozitivního vztahu k němu
Vzdělávací nabídka ( co učitel dítěti nabízí) praktické činnosti, na jejichž základě se dítě seznamuje s různými přírodními i umělými látkami a materiály ve svém okolí a jejichž prostřednictvím získává zkušenosti s jejich vlastnostmi (praktické pokusy, zkoumání, manipulace s různými materiály a surovinami)
Očekávané výstupy (co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže)
zvládat běžné činnosti
Doporučená literatura:
Další doporučená literatura: - o přátelství
Rocio Bonilla: Díky. Příběh o přátelství
Mariane Dubuc: Jeden pro druhého
Jana Bauer: Jak obejmout ježka
Isabella Paglia: Krabička
- o emocích
Bimba Landmann: Mapy mých pocitů
Romana Suchá: Mušlenčiny léčivé pohádky pro dětskou duši
Anna Llenas: Barevná příšerka
Podtéma: Ahoj školko a kamarádi
- seznámení s pravidly třídy (ouškové, pusinkové, hračkové, postýlkové, kytičkové, želvičkové, kapičkové, srdíčkové, košťátkové, talířkové), seznámení děti s prostory školky, odpočívárna, kde máme hernu s hračkami, které mají své místo, čtecí koutek s knížkami (předčtenářská gramotnost), kde jsou papíry, omalovánky, pastelky ke kreslení, také s tím, že puzzle, různé didaktické hry a společenské, že patří vždy ke stolečku, koutek na polytechnické věci - k němu mohou, ale oznámí paní učitelce a ta na ně dohlíží (aby si děti neublížily) - v tomto koutku jsou maximálně 1 až 2 děti
Komunitní kruh - kde podle názvy třídy: ,,SOVIČKY" posíláme v kruhu plyšáka sovičky - proběhne seznamování s paní učitelkou a dětmi (kdo má plyšovou sovičku - představí se a pošle ji dál), na závěr dáme sovičce jméno. Tato plyšová sovička nás bude provázet celým školním rokem, děti si ji budou na víkend brát domů (vždy jedno z dětí prožije víkend se sovičkou a vezme si i kroniku, kde rodiče mohou nalepit fotku/y a napsat příběh jak si sovička užila víkend u kamaráda/kamarádky).
Kuba řekl: hru můžeme využít pro zábavné seznámení, jako pohybovou aktivitu a hru na pozornost a postřeh
Budeme pracovat s fotkou dětí (Pedagogika Franze Ketta) ve třídě a tuto fotografii, si děti mohou dám například v čtecí místnosti k rozečtené knize. Nebo někde stranou na stoleček rozestavěné stavebnici nebo puzzle. Lépe se to bude pamatovat.
Oslava narozenin podle Franze Ketta.
Děti seznámí i s tím, že vždy při ranním příchodu do školky máme nalepené 3 symboly (srdce, notu, ruku), dítě si vždy jedno vybere a podle toho se pozdravíme než vejde do třídy. Srdce - obětí, nota - taneček (od shora dolů), ruka - (plácneme si a dáme pěst).
Každé ráno si děti také dají svojí značku a jednu z emocí - radost, zloba, vztek a jiné.
Z dětmi tyto jejich emoce, ať v kladu či záporu propereme.
A vytáhne si jednu afirmaci - kterou mu paní učitelka přečte, popřípadě vysvětlí.
Vždy si každý den řekneme - jaké je počasí, den, měsíc (kalendář), čtvero roční období. Určení 2 hospodářů.
Zdravíci
Každý kluk a holka ví,
když přijdou,
tak pozdraví,
rozloučí se,
a rodičům pochlubí se,
co nového dovedou.
Dobrá nálada
Nechci se zlobit,
nechci se rvát,
chci si jen ve školce
se všemi hrát.
Když se nikdo nehádá,
je tu dobrá nálada.
Ranní pozdrav:
Sovičky poleťte k nám.
Něco já teď povím vám.
Chytneme se za ruce,
u našeho koberce.
Uděláme kruh.
zastavíme uuf.
Pozdravení v kruhu
Dobrý den, dobrý den
ať je krásný celý den.
Kdo je z dětí dneska tady,
zazpívá si s chutí s námi.
Dobrý den Slunce, dobrý den země.
Dobrý den kameny, rostliny a stromy.
Dobrý zvířátka ušatý, beránci rohatí a ptáci,
co v povětří létáte a rybky, co ve vodách plavete
a děláte malé vlnky a velké vlny.
Dobrý den ty, dobrý den já.
A kdo tady s námi není, tomu pošleme pozdravení.
Dobrý den, dobrý den,
ať je krásný celý den.
Dechová cvičení
Čmelák
- palci obou rukou si zacpěte uši
- ostatní prsty položte na zavřené oči
- svěste bradu, až se hlava dotkne hrudní kosti
- uvolněte svaly v obličeji
- zhluboka se nadechněte a z výdechem začněte bzučet jako čmelák
- vydržte 3 minuty a vnímejte vibrace
Báseň na stolovaní (svačina, oběd)
Ke stolku si sedneme, PŠŠT potichu budeme.
Na jídlo se nešklebíme, když nám chutná,
tak to sníme , když mám máklo víc si dám,
když to neznám ochutnám, nikomu se nesmějeme.
Dobrou chuť si popřejeme.
Píseň - Šlapu, šlapu do školky
Šlapu si to do školky, mezi kluky a holky.
Tam se na mě všichni těší,
tam mám svoje bačkorky.
Běžím, cválám, skáču,
lezu, jdu po špičkách, jdu
po patách, jdu pozpátku.
Báseň - Září přichází
Kdopak klepe po ránu,
na naši školkovou bránu.
To s úsměvem na tváři,
měsíc září přichází.
Se smíchem zve do školy,
všechny kluky a holky.
Bezpečnostní poučení
Respektovat a plnit pokyny paní učitelky
Chodit po celé školce pomalu a nestrkat se.
Nelézt na oka, topení, skříňky, stoly apod.
Při umývání rukou, okapáváme kapky do umyvadla.
Báseň na odpočinek
Končí už den, přilétá sen.
Za malou chvilinku sen sedne na postýlku.
Zavírám oči všechno se točí,
Za malou chvilinku,
sen zamkne pusinku
Převlékací básnička
V šatničce se převlékáme,
čas si na to uděláme.
Dospělák se dívá rád,
jak se učím oblékat.
Výtvarná aktivita - společná práce s dětmi ,,Já ve školce"
- paní učitelka vystřihne dům, kde jsou otevírací okénka, vyfotí děti (každé zvlášť), fotky zalaminuje a děti si na suchý zip dají do okénka svoji fotku. Další den mohou děti vyrobit kytičky, vystříhat a nalepit kolem školky.
Cílem je: poznat a seznámit se z kamarády, říct si, že JÁ, TY, MY všichni máme ve školce své místo (svou značku nebo fotku), naučíme se vše důležité.
Seznámíme děti s uklízecí písní (rituál na úklid): Štístko a Poupěnka.
Výtvarná aktivita - výroba stromu na zeď, tak aby byl plastický, ze slámy vyrobíme hnízdo, vyfotíme děti tak aby ležely v klubíčku (fotku vystřihneme a zalaminujeme), nalepíme do hnízda
Svoláme si děti do ranního kruhu písní (z pedagogiky Franze Ketta) - střídáme s klasickým svoláváním které máme jíž naučené.
Logopedie: Dechová cvičení - Kulička - foukání do malé papírové kuličky brčkem
Fotbal - to samé jako foukání do kuličky, ale přidáme malé branky a snažíme se dát gól
Gymnastika mluvidel - Zrcátko - koukáme se na sebe do zrcátka a zkoumáme své rty, špulíme, zavíráme, otevíráme
Zrcátko - koukáme se na sebe do zrcátka a zkoumáme své tváře, nafukujeme je a vyfukujeme, zkoušíme zadržet dech s nafouknutými tvářemi
Budíček -
- děti sedí na židlích v kruhu, před cvičením by si měly z vlasů vyndat sponky a stranou položit brýle, nenuťte je k tomu, samy pak při cvičení poznají, co jim překáží
Cítím, jak tu krásně voní kakao, které maminka ráno uvařila.
(nadechněte se několikrát za sebou zhluboka nosem)
Ale kakao je moc horké, musíme ho vychladit.
(dejte ruce tak, jako byste drželi hrneček, a foukejte so něj)
A teď se napijeme.
(dělejte, jako když pijete velkými doušky, nakonec nahlas vydechnete, děti to obvykle dělají zcela spontánně)
Teď jedeme do koupelny.
(pomocí prstů na ruce naznačte chůzi)
Umyjeme si vlásky.
(promasírujeme si prsty kůži na hlavě)
Umyjeme si obličej
(položte si dlaně na oři a suňte je dolů, dokud se nedotknete konečky prstů brady)
Umyjeme si krk.
(střídavě jednu a druhou ruku si položte na krk a sjeďte po něm až dolů, pohyb několikrát opakujte)
Umyjte si záda a bříško
(provádějte krouživé pohyby oběma rukama v dolní části zad a na břiše)
Umyjte si ruce
(natáhněte před sebe levou ruku dlaní dolů, pravou ruku položte na své levé rameno a pomalu jeďte dlaní po levé ruce až ke konečkům prstů, otočte levou ruku dlaní vzhůru a cvičení opakujte, celé opakujte také s pravou rukou)
Pohybové hry
Mlha
Připravíme lehkou překážkovou dráhu - kužely (děti kličkují okolo kuželů), tyč na podlezení nebo na překročení. Jeden z dvojice má zavázané oči a druhý ho slovně naviguje po trase.
Dotkni se
Dospělý vyvolává určitou věc a děti tu věc musí co nejrychleji najít a dotknout se jí, např. dotkni se modré židle, dotkni se panenky apod.
Čáp ztratil čepičku
Dospělý zpívá písničku a vybere barvu, na kterou si musí děti sáhnout, kdo barvičku nenajde, tak vypadává. Čáp ztratil čepičku, měla barvu, barvičku zelenou...
Magnet
- na slovo: ,,Magnetem se stává", děti poslouchájí, koho jméno bude řečeno, pí. učitelka vysloví jméno a ten dotyčný/dotyčná se stává magnetem, děti se dotknou ukazováčkem daného dítěte, k magnetu (dítěti) - přistupujeme pomalu a lehce se dotkneme
.
Každé ráno v pohybu
protahovací část - začínáme jógou - Pozdrav slunci
- 1.pozice hory - ruce semknuté u hrudníku
- 2. pozice hory - semknuté ruce vzhůru nad hlavu
- 3. s výdechem předklon do hlubokého uvolnění
- 4. pozice jezevčíka
- 5. pozice broučka
- 6. pozice psa
- 7. pozice pozice broučka do sedu
- 8. viz pozice 2.
- 9. pozice hory viz pozice 1.
Seznamovací hra
(melodie jako Prší, prší)
Jak se jmenuješ, my se na to ptáme.
Já jsem (jméno).
Ty jsi (jméno), my ti zatleskáme.
koho pohladím, ten se na zem posadí,
jeho jméno dobře známe, a tak si ho vytleskáme.
Jedno z dětí je pošťákem a doručuje kamarádům
dopisy opatřené jejich značkou.
Adaptační - jména
Děti sedí na koberci a paní učitelka je postupně sbírá do mašinky/hada. Každého pohladí a řekne: ,,Jede, jede vláček, malý motoráček. Tebe (jméno), tebe znám, dej mi ruku a pojď k nám!"
Podtéma: Já, můj dům a moje rodina
Říkanka s pohybem
Domeček
Tady máme střechu,
(oběma rukama uděláme střechu nad hlavou)
tady domeček
(zalomit dlaně kolmo dolů a vzniknou stěny)
tu jsou dveře
(zahýbat palci - dveře se otáčejí v pantech)
a za nimi lidí houfeček.
(uchopit jednou rukou zápěstí druhé ruky a zahýbat prsty - představují lidičky)
Některý je silný, zdravý,
(ukázat na palec)
jiný zase tenký slabý,
(ukázat na malíček)
jeden vysoký jak věž,
(ukázat na prostředníček)
a ten malý je tam též.
(ukázat na prsteníček)
Jsou tam ženy, děti, muži,
(na prstech ukazovat postupně do 3)
za ruce se spolu drží,
(jedna ruka chytne druhou)
u jednoho stolu,
(stůl tvoří proti sobě postavené, dotýkající se napnuté prsty palce kolmo dolů - nohy)
smějí se tam spolu.
(spojit prsty dlaně nahoru, vznikne úsměv a my se usmějeme též)
Báseň
Každý je doma tam, kde bydlí,
kde má své místo u stolu,
kde má svou postel a svou židli.
Doma jsou všichni pospolu.
Pes má svou boudu, krtek noru,
zajíc má pelech v křoví,
vrabčák má místo na javoru.
Doma si všichni vyhoví.
A šnek je doma, ať je, kde je
svůj dům si nosí na hřbetě.
Ať svítí slunce nebo leje,
a je doma všude na světě.
Pusťte dětem naši národní píseň: ,,Kde domov můj"
Relaxační technika:
Dýchání na jedničku
- budeme spolu dýchat na jedničku, protože jsme všichni jedničky
- jednička má krátkou hlavičku a dlouhou nožičku
- nadechneme se tak, jak je krátká hlavička, a vydechneme tak, jak je dlouhá nožička
- a teď to uděláme 3x za sebou
Promiň
když někomu ublížím,
omluvit se já umím.
Řeknu promiň, já nerad,
nechtěl jsem to udělat.
Skákání do řeči
Můžeš skákat panáka,
nebo jako žabka,
ale není omluvy,
rušit druhé v mluvení.
Výtvarná aktivita
- děti si vystříhají geometrické tvary a z nich si poskládají a nalepí domečky
Pomůcky: lepidlo, podložka, tužka, nůžky, čtvrtka, barevné papíry
Pohybové aktivity:
Hra na honěnou s domečkem - jeden/a kdo bude chytat, ostatní jsou v barevných domečcích, na zvukový signál děti vyběhnou a chytač/ka chytá děti, po ukončení zvukového signálu, chycené děti jdou na stranu a ostatní děti jsou do svých domečků, hra se opakuje, nebo se může obměnit chytačka/ka
Varianta 2. , hru můžete pozměnit na hru bez chytače pod názvem Barevné domečky - kdy děti vybíhají na zvukový signál a po skončení tohoto signálu, pedagog vysloví jednu barvu domečku a tam všechny děti běží se schovat
Honzo vstávej:
- děti již vědí, že domov je tam kde usínáme a také se probouzíme, proto si můžeme zahrát zábavnou hru, kde i Honza vstává, postavíme děti na čáru a zvolíme vyvolávače, ten si stoupne od ostatních hráčů dál k nim zády, aby neviděl kdo se kde nachází, kdo je k němu nedál a kdo naopak nejblíže, vyvolávač volá postupně na každé z dětí: ,,Honzo vstávej", hráč kterému je otázka určena se zeptá: ,,kolik je hodin", vyvolávač odpoví: např pět medvědích. vyvolávač se vymění , když někdo z dětí, je mu za zády
Podtéma: Co už dokážu
Báseň
Barvičky
Barvy, barvy, barvičky,
zdobí nám svět celičký.
Bílý snížek, černá hlína,
fialová ostružina.
Zelené jsou stromy, tráva,
hnědá zase kůra, kráva.
Modré řeky, oceány,
žluté slunce a banány.
Oranžové mrkvičky,
růžové zas tvářičky.
Červená je mašlička
a šedá je myšička.
Všechny barvy hezké jsou
a na všem musí být,
aby bylo veseleji tam,
kde chceme být.
Říkanka s pohybem
Endele, bendele, tak i tak. (tleskáme, překlápíme dlaně)
budeme si spolu hrát. (skáčeme)
Na honičky, na pohádky, (běh na místě úklona)
poletíme tam i zpátky. (ukázat rukama za sebe a před sebe)
Chytíme se dohromady,
máme tu své kamarády. ( chytíme se za ruce a uděláme kruh)
Už to jede, už to jede, (chodíme do kruhu a zastavit)
stát! Není kam se hnát!
Endele, bendele, třesky plesky, (pustíme se, tleskáme, překlápíme dlaně)
ať je nám tu spolu hezky. ( vytleskáváme)
Trénujeme správný úchop psacího či kreslícího náčiní
,,Vezmi palec, ukazovák,
zob, zob a máš zobák.
Do zobáčku tužku dáme,
prostředníčkem podpíráme.
Náměty na hry s dětmi
Asociační hra - ,,Co tě nápadně, když se řekne ŠKOLA?"
Hmatová hra - ,,Co najdeš v aktovce?"
- připravíme do aktovky věci, které se v ní nosí do školy a děti se zavřenýma očima předměty hledají a poznávají, co to je
- připravíme dětem do tašky věci, které do ní patří i nepatří a oni poznávají, co to je a zároveň určují, zda to do aktovky patří nebo ne
Námětová hra na moderátora
- děti se představí do mikrofonu - řeknou své jméno, příjmení, věk, bydliště
Konstruktivní hra ,, postav školu"
- z různých druhů stavebnic děti postaví školu a za pomocí kamínků znázorní cesty ke škole (krátké x dlouhé)
Hra z geometrickými tvary
vystřihni si tvar (kruh, ovál, čtverec, obdélník) různých velikostí, barev, sestav z nich panenku, panáčka, dům apod.
Hra - ,,Chodím, hledám, co mám znát"
Chodím, hledám, co mám znát,
pojď mi ( jméno dítěte...), pojď mi pomáhat.
Do každého koutku zajdi
a něco ( dřevěného, červeného co do školy patří) najdi.
Ranní rozcvička se Štístkem a Poupěnkou - Hejbni kostrou
https:/www.youtube.com/watch?=Wo_LgAFage
Logopedie - oromotorické cvičení + zrcátko
Čertík - vyplazujeme jazyk, říkáme B-LLL B-LLL
Vlak - jezdíme jazykem po horních i dolních zubech
Balonky - nafoukneme tváře
Stěrače auta - olizujeme horní ret tam i nazpátek
Kapr - vyšpulíme rty jako ryba
Tygr - vyceníme zuby, dáme zuby k sobě
Kočka - olizujeme rty kolem dokola
Ještěrka - rychle vyplazujeme jazyk dopředu
Denní režim - dějová posloupnost
Sluchové vnímání - např. pes x les, kráva x tráva ....
Individulání chvilky s dětmi - Logo hra do kapsy (www.vlavici.cz)
Trénujeme předložky - před, za, nad, pod, vedle, u, na