Jdi na obsah Jdi na menu
 


Týdenní plány (v měsíci dubnu)

Týdenní plány - Poznáváme domácí zvířata a jejich mláďata , Kdo žije u potoků, řek a rybníků, Která zvířátka žijí ve volné přírodě

 

Poznáváme domácí zvířata a jejich mláďata

 

Poznávací aktivita

Zvířecí maminky hledají své děti

Ve třídě jsou schovány obrázky zvířecích maminek a jejich mláďátek. Každé z dětí si najde jeden obrázek, který nikomu neukazuje. Děti se procházejí po třídě a ozývají se hlasem zvířete z obrázku. Podle tohoto zvuku hledají zvířecí maminky svá mláďátka.

 

Výtvarná aktivita 

Kočky s koťátky - z plastových lahví

Zmačkáme tenký bílý papír do koule. Natřeme bílý hedvábní papír lepidlem a kouli do něj zabalíme tak, že nám vznikne hlava s krkem. Papírový krk tavnou pistolí přilepíme (toto udělá učitelka) do hrdla bílé plastové lahve (Savo, Actimel....). Hlavu v horní části nařízneme ((udělá učitelka) a vsuneme sem uši z bílé čtvrtky. Oči, čumáček, tlapky dokreslíme nesmyvatelným fixem. Ocas vyrobíme tak, že kolem drátku omotáme papír a drátek zatočíme a zapícháváme do lahve. Velkou kočku vyrábějí děti ve dvojici, koťátka samostatně.

 

 

Poslech zvuků

Maminky savců volají své děti

Poslech zvukových nahrávek s hlasy zvířat. Poslech doplníme obrázky, které pak rozmístíme po třídě. Rozeznají-li děti alespoň šest zvuků, pouští je učitelka nahodile a děti si stoupají k tomu obrázku zvířete, jehož zvuk právě slyší.

Obměna: Děti se rozdělí do několika skupin. Každá skupina dostane kartičky se stejnými obrázky. Učitelka pouští dětem různé hlasy zvířat. Děti se ve skupině poradí a pak mluvčí skupiny zvedne nad hlavu obrázek, který znázorňuje ,,majitele" odposlouchaného zvuku.

 

Pohybová aktivita

Na kouzelníka

Učitelka nebo některé z dětí má v ruce ,,kouzelnou hůlku" a říkadlem začaruje děti v různá zvířátka. ,,Čaruji, čaruji. Ještě dnes, ať je tady černý les a vněm jsou samé pejsci (kočky, prasátka, koníci...). Děti se pohybem snaží zvíře charakterizovat.  

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kdo žije u potoků, řek a rybníků

 

Pohybová aktivita

Kudy teče potůček

Pramínek se spojuje s ostatními pramínky a vzniká tak potůček. Potůček překonává po své cestě překážky - přeskakuje kameny, různě se kroutí, podtéka pod kořeny stromů. učitelka připraví překážkovou dráhu, která stimuluje cestu potůčku. Děti ji po jednom zdolávají. na konci dráhy si lehnou na koberec. jakmile leží na koberci všechny děti, pustí učitelka nahrávku zvuku potoka protékajícího lesem. Relaxace.

 

Kdo žije v rybníce?

Učitelka schová po třídě obrázky ryb a lesních zvířat. Na koberci zůstane lano, představující rybník, na magnetickou tabuli učitelka připevní obrázek lasa. Každé dítě si najde jeden obrázek a sedne si k učitelce. Děti pak postupně ukazují své obrázky. Živočicha pojmenují a určí, zda patří do lesa, nebo do rybníka. Učitelka pustí hudbu, při které se děti pohybují po třídě. Když hudba přestane hrát, děti - zvířátka si musí najít své životní prostředí - les, rybník. děti pak položí obrázky lícem na koberec, učitelka je zamíchá. Na pokyn učitelky si děti seberou jeden obrázek a opět chodí po třídě při hudbě. Když hudba hrát, děti - zvířátka si musí najít své životní prostředí - les, rybník.

 

Kdo žije kolem rybníka?

Hra s obměnou aktivity Kdo žije v rybníce? Učitelka přidá obrázky vodních ptáků.

 

Komunikativní kruh

Jaká je řeka?

Děti sedí v kruhu a podávají si modrý papír. Kdo má papír v ruce, odpovídá na otázku.

 

 

Výtvarná aktivita

Kresba ryb

Prohlížíme si stavbu těla ryby. učitelka upozorní na počet, tvar a umístění ploutví a ocasu. Děti si rozeberou tuhé bílé papíry (formáty A5, A6) a černým fixem kreslí rybu. 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Která zvířátka žijí ve volné přírodě

 

Od vajíčka k motýlovi

Příchod plošné loutky - motýla, který pomocí obrázků objasní vývoj motýla. Samice naklade vajíčka na listy rostlin. vylíhnou se housenky, které se živí listím a několikrát svlékají kůži. pak se zakuklí a několik měsíců stráví uvnitř kukly. Z kukly se líhne dospělý motýl a v závěsu na listu čeká, až se mu rozloží a uschnou křídla. hledání rozdílů mezi housenkami - velikost, barva. Prohlížení fotografií housenek a motýlů, kteří se z nich vylíhnou (naleznete na internetu).

 

Hledání vajíček na listech

Učitelka schová po třídě listy lícem nahoru. Na rubu některých listů jsou nakreslena vajíčka. Děti se rozdělí do skupin a sbírají pouze listy s vajíčky. pak učitelka dává povely, např.: Zvedněte nad hlavu list s třemi vajíčky apod. 

 

Co housenky jedí

Čím se živí housenky? Většinou listy ze stromů, keřů a bylin. Každý druh housenky pojídá obvykle jen jeden druh listů. Podle toho se pak jmenují. Učitelka říká jména a ukazuje fotografie, např. babočka bodláková, babočka kopřivová, bělásek ovocný, bělásek řepový, běloskvrnáč pampeliškový, bělásek zelený (fotografie naleznete na internetu).

Děti jsou rozděleny do skupin. ve skupině jsou housenky, které se živí pouze určitými listy. Každá skupina dostane obrázek listu a členové skupiny hledají stejné listy po třídě. hledání je časově omezeno. 

Obměna: Každá skupina dostane obrázek stejného listu, ale v jiné barvě. Stejný list učitelka rozstříhá a jeho části schová po třídě. Děti ze skupiny tyto části hledají a pak listy složí.

 

Pohybová aktivita

Život motýla

Učitelka pustí vhodnou hudbu. Děti sedí na patách, tělo a hlavu položí na koberec - jsou motýlími vajíčky. Z vajíček se vylíhnou housenky - děti se plazí po koberci. Děti si lehnou na koberec do embryonální polohy - stanou se kuklami. Z kukel se líhnou motýli - děti se pomalu zvedají ze země a naznačují roztahování křídel, chvilka strnutí - křídla tuhnou. Let motýlů po třídě.

 

Na probuzenou stonožku

Přes zimu je stonožka ukryta pod zemí a nehýbe se. Jakmile se její tělo prohřeje teplými paprsky slunce, začne se stonožka pohybovat. Děti sedí za sebou tak, že s roztaženýma nohama objímají pánev toho, kdo sedí před ním. Při posazování dětí použijeme předložky před a za. Učitelka se stane teplým slunečním paprskem a začně poslední dítě v řadě hladit po zádech. To začne hýbat prsty na nohou a teplý paprsek  předává stejným způsobem (hlazením po zádech) dítěti před sebou. Hra takto pokračuje, dokud se nehýbou všechny stonožčiny nožičky. 

 

Výtvarná aktivita

Motýl z těsnící pěny

Prohlížíme si obrázky různých druhů motýlů. Porovnáváme velikost horních a dolních křídel, jejich tvar, zabarvení. Děti si fixem nakreslí na papír A3 motýla. Učitelka na obrysy křídel a tělo nastříká těsnící pěnu, která po zaschnutí ztvrdne. Děti si pak z drátků vyrobí nohy a tykadla a zapíchnou jedo svého motýla na správné místo. Plochu křídla si vystřihnou z hedvádného papíru nebo z celofánu a nalepí je na křídlo z těsnící pěny. Nakonec křídla pomalují. Hotový výrobek si pověsíme ke stropu šatny.

 

 

 

 

 

 

Inspirace z knihy: Rok s krtkem, náměty pro práci s přeškolními dětmi, Miroslava Sloupová, ilustrace:Edita Plicková

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář