Přípravy Listopad/ Téma: Větřík se zatočí v lese, barevné lístečky nese
Podtéma: Podzim kolem nás
Odlet ptáčků do teplých krajin
ČT EDU - video podzimní plody
Polytechnika - zvířátka z kaštanů
Sklizeň - širokou paletu plodové i listové zeleniny, dýně, cibule, zelí, mrkve, petržel, rajčata, cukety
Pozorování proměn přírody.
Ježek na podzim - ježci se připravují na zimní spánek, aby přežili musí se dostatečně vykrmit.
Co se zasívá na podzim - některé mrazuvzdorné druhy zeleniny - zimu přečkají ředkvičky, ozimé saláty, špenát, zimní pórek, mrkev, petržel, pastinák.
Co s Maliníkem a podzim - odstranění starých větví a mladých, slabých výhonů, vypletí a podkypření půdy, přihnojení vyzrálým kompostem, zahrnutí mulčem, ať už klasickým z kůry, nebo chvojim, závlahu
Básně
Podzim
Obloha je šedivá
jak kožíšek myšky,
veverky si na zimu
schovávají šišky.
Listí už je na zemi,
dělá cesty zlaté.
Po nich podzim přichází,
tak, tady mě máte.
JEŽEK
Co to dupe, dupy, dupy,
ježatého u chalupy.
Na zádech má holčičko,
nabodnuté jablíčko.
Proč tak rychle pospíchá?
Čeká zimu, v zimě spí.
Co na záda napíchá?
To, co v zimě všechno sní.
Dýně
Kutálí se líně,
velikánská dýně.
V bříšku má sto semínek,
malých dýních miminek.
Chudák dýní maminka,
než spočítá miminka.
Skončí podzim, bude mráz,
kam semínka uschováš?
Píseň
Král podzimu
Podzimní vítr už poletuje a dráčky prohání, barvičkou všecičko pomaluje, v údolí na stráni, když listí poletuje, tak podzimní vítr duje, barevné všechno tu je , když král podzimu čaruje.
Z mechu už houbičky vykukují, všechny tak krásné jsou , na deštím podzimní už čekají, po dešti vyrostou.
Říkanka s pohybem
Spadlo listí ze stromu, (dřepneme si)
vlétlo k nám až do domu. (běžíme)
Jeden list byl červený, (ukážeme prstem na něco červeného)
druhý ještě zelený. (ukážeme na něco zeleného)
Třetí ten zas žlutý byl, (ukážeme na něco žlutého)
a mně se moc zalíbil, (usmějeme se)
Na papír ho nalepím, (plácneme o sebe dlaněmi - lepíme listy)
a dům si s ním vyzdobím. (nakreslíme rukama ve vzduchu domeček)
Pohybová hra - Barevné listí
Pomůcky: obruč (strom) nebo obrys stromu ne velký papír
- každému z dětí řekneme jednu barvu listí, kterou si musí zapamatovat, děti se rozmístí po místnosti, mohou běhat nebo mávat rukama (naznačujeme listí letící ve větru), postupně budeme říkat barvy listí např. - zelené listí, děti které mají zelenou barvu si musí co nejrychleji stoupnout na strom, takto pokračujeme s dalšími barvami, můžeme dát i více obručí ( stromů), můžeme nechat děti , ať samy říkají barvy, které budou na stromě