Jdi na obsah Jdi na menu
 


Přípravy Leden - Téma Sněhobílá peřina, zima právě začíná

 

Podtéma: Máme rádi pohádky

Záměry: - rozvoj fyzické i psychické zdatnosti

                  - rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu

                  - rozvoj a kultivace mravního i estetického vnímání, cítění a prožívání

                  - rozvoj kooperativních dovedností

 

 

 

 

  Literatura před odpočinkem na lehátku

img_6253.jpeg   

          

 

 

 

 

 

Pranostiky

Leden jasný, roček krásný.

V lednu moc sněhu, v červnu moc sena. 

Mnoho sněhu v lednu, mnoho hříbků v srpnu.

 

Báseň

Karkulka

Karkulka jde cupy, cup,

a vlk za ní dupy dup.

Karkulka dnes pospíchá,

vlk se pěkně zadýchá.

Vlk už zkrátka nemůže, 

Karkulka ho přemůže.

 

Píseň - na Youtube Červená Karkulka (Uhlíř, Svěrák)

 

 

Pohádka o Otesánkovi

Byl jednou jeden starý manželský pár, který neměl děti a velice si je přál. Jednoho dne muž vyřezal ze dřeva chlapce a nazvali ho Otesánek. Jakmile byl hotový, Otesánek ožil. Byl nenasytný . snědl všechno jídlo, co bylo v domě, a stále měl hlad.

Začal postupně pojídat i lidi, včetně svých vlastních rodičů. Jeho hlad nebyl nikdy ukojitelný. Nakonec však potkal babičku, která si vzpomněla na staré pohádky a vzala si na něj motyku. Rozbila mu břicho, ze kterého vyskočili všichni, které Otesánek spolkl.

 

Pohádka má varovný podtext - upozorňuje na nebezpečí chamtivosti a neovladatelných tužeb. Je zároveň temná a dramatická, což je typické pro lidové příběhy, které nesou hluboké ponaučení. 

 

Dramatické ztvárnění Otesánka - s dětmi 

img_6141.jpeg

 

                

 

 

 

 

 

 

Červená Karkulka

Dramatické ztvárnění s loutkami - Vlkem, myslivcem, maminkou, babičkou, Červenou Karkulkou

 

Výroba knihy - O Červené Karkulce

 

img_6143--1-.jpeg

 

 

 

 

 

 

 

 

Pohybová hra: O červené Karkulce

Cesta Červené Karkulky

Cíl: děti si procvičí různé pohybové dovednosti a zároveň si zopakují pohádkový příběh

Pomůcky: - červená čepička nebo šátek pro ,,Karkulku"

                      - košíček (může být prázdný nebo naplněný lehkými předměty)

                      - obrázky zvířat (vlk, zajíc, ptáček, veverka, apod.)
                      - hudba na doprovod

Pravidla hry: - začátek příběhu - všichni se postaví na startovní čáru, učitel vypráví, že Karkulka musí dojít k babičce do chaloupky

                           - pohyb - děti jdou pomalu jako Karkulka (pomalá chůze s košíčkem)

                           setkání se zvířátky - na cestě potká Karkulka různá zvířátka, učitel (nebo jiný hráč) ukazuje obrázky zvířat a děti napodobují jejich pohyb: ptáček - mávání rukama jako křídly, běhání po prostoru, zajíc - skákání snožmo, veverka - lezení po čtyřech nebo rychlé pohyby na místě

                             setkání s vlkem - učitel řekne: "pozor vlk!", děti se musí co nejrychleji schovat po místnosti ( za lavičku, do rohu místnosti apod.), varianta: jedno dítě hraje vlka a honí ostatní, kdo je chycen, na chvíli zamrzne

                              překážková dráha - cestou do chaloupky musí Karkulka překonat různé překážky - přelézt "padlý strom" (lavičku), podlézt "větve" (stuhy zavěšené v e vzduchu), přeskákat "kamínky" (obruče na zemi)

                             příchod k babičce - jakmile děti dorazí k chaloupce, zahrají scénku, jak Karkulka přináší babičce dobroty, může to být doplnění písničkou nebo básničkou

Závěr hry: učitel poděkuje dětem všem za jejich účast, společně si zopakují příběh a mohou si povídat o tom, co nejvíc je bavilo, tato hra rozvíjí pohybovou zdatnost, představivost i týmovou spolupráci, je možné ji přizpůsobit jiným pohádkám dle zájmu dětí

 

Pohybová hra: O Šípkové Růžence

Cíl hry: děti se prostřednictvím pohybových aktivit ponoří do pohádky o Šípkové Růžence, hra podporuje pohybovou zdatnost, fantazii a spolupráci

Probuzení království - koruna nebo šátek pro Růženku, papírové nebo látkové květiny (šípky), stuhy nebo švihadla pro vytvoření "trní", kouzelná hůlka (např. dřevěná tyčka), hudba na dramatické momenty (volitelné)

Průběh hry: 

- začátek příběhu - učitel vypráví úvod o tom, jak Růženka usnula v zámku,  obklopená trním, a celé království ztichlo, děti předstírají, že spí (leh na zemi), a  čekají na začátek dobrodružství

- šípkové trní - děti musí překonat překážky na cestě k zámku:  podlézání "trní" (stuhy natažené nízko mezi židlemi), přeskakování "šípkových keřů" (látkové květiny nebo malé překážky)

- "trny je chtějí chytit" - vedoucí hry hraje trní, které se snaží dětí jemně dotknout, kdo je chycen, musí udělat tři dřepy, aby se osvobodil

probuzení království - jedno dítě je Šípková Růženka, která spí na místě (např. na židli), ostatní děti hrají kouzelné víly a musí zámek probudit - děti tancují kolem Růženky, mávají "kouzelnou hůlkou" nebo rukama, Růženka se probudí a společně s vílami předvede radostný tanec (běhání a mávání po místnosti)

Závěrečná oslava - celé království je probuzeno! děti mohou ve dvojicích tančit nebo napodobovat radostné pohyby (otáčení, mávání rukama, skákání), můžeme zahrnout jednoduchou dětskou píseň, kterou všichni společně zazpívají

 

 

 

 

 

 

Podtéma: Zima kolem nás

Záměry: - osvojení si poznatků a dovedností k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí při spoluvytváření zdravého a bezpečného prostředí a k ochraně dítěte před jeho nebezpečnými vlivy

               - rozvoj fyzické a psychické zdatnosti 

               - rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od bezděčných forem těchto funkcí k úmyslným, rozvoj a kultivace představivosti a fantazie

 

 

Pohybové hry

Bruslení po ledě

pomůcky: papírové talíře nebo látkové ubrousky

průběh: - děti si dají pod nohy "brusle"(talíře nebo ubrousky) a klouzají se po hladké podlaze (napodobují bruslení), můžete přidat překážky (obcházení kuželů nebo židlí) nebo tančit na hudbu

 

Stavba sněhuláka

pomůcky: míčky (různé velikosti), obruče, šály, klobouk

průběh: děti sbírají "sněhové koule" a staví z nich sněhuláka (např. míčky vkládají do obručí nebo na sebe), mohou přidávat doplňky, např. nasadit šálu nebo klobouk

varianta: rozdělte děti do týmů a vyzvěte je, kdo postaví sněhuláka nejrychleji

 

Lyžování v týmu

pomůcky: dlouhé desky nebo provázky (pro vytvoření týmových lyží)

průběh: děti si stoupnou na "lyže" (desky) nebo chytí provázky a pohybují se společně jako tým. úkol - dojít na určené místo bez pádu

Varianta: vytvořte slalomovou dráhu, kterou musí děti zdolat

 

Sněhové vločky padají

pomůcky: lehké šátky nebo papírové vločky

průběh: děti drží šátky a pohybují se pomalu, jako by byly sněhové vločky, přidejte hudbu a vyzvěte děti, aby se otáčely, padaly na zem a zase vstávaly, jako by napodobovaly padání vloček

varianta: vytvořte tempo slalomovou dráhu, kterou musí děti zdolat

 

Metelice

pomůcky: žádné

průběh: děti napodobují vítr při sněhové bouři - běhají, točí se, mávají rukama, skákají jako vítr, který zvedá sníh, na povel "bouře ustala" se musí zastavit a být zcela nehybné

 

Pokusy

Sněhové krystaly z plenky

- obsah dětské plenky nasypete do misky, přidáte vodu a sledujete, jak se vytvoří měkký "sníh"

 

Sníh z vody a kondicionéru

- smíchejte jedlou sodu s kondicionérem a kapkou vody, dokud nevznikne hmota podobná sněhu

 

Sněhové kry ze zásypu

- nasypete dětský zásyp (Aviril) na obarvenou vodu (nemusí být obarvená) a namočte figurku nejlépe tučňáka do jaru (stačí malinko), když jar kápnete na hladinu, z prášku se vytvoří malé kry

 

Výtvarná aktivita

Malování zimní krajiny

materiál: vodovky, tempery, akrylové barvy, papír

popis: namalujete zimní krajinu - sněhové kopce, zasněžené stromy, zamrzlé rybníky nebo domečky pokryté sněhem, můžete přidat detaily jako sněhuláky, bruslaře nebo stopy ve sněhu

 

Výroba sněhových vloček z papíru

materiál: papír, nůžky, třpytky

popis: skládejte papír na čtvrtiny a vystřihujte různé tvary, aby vznikly originální vločky, hotové vločky můžete ozdobit třpytkami nebo barvami

 

Tiskání zimních motivů

materiál: brambory, tempery, štětce, papír

popis: z brambor vyřežte tvary, jako jsou vločky, stromy nebo sněhuláci, a používejte je jako razítka na papír

 

Sněhuláci z vaty nebo pomponů

materiál: vatové kuličky, barevné papíry, lepidlo, knoflíky

popis: slepte tři vatové kuličky dohromady a ozdobte je jako sněhuláka - přidejte klobouk, šálu a knoflíky

 

Koláž zimní přírody

materiál: barevné papíry, látky, lepidlo, třpytky, novinový papír

popis: z různých materiálů vytvořte zimní scenérii - například les nebo vesnici pod sněhem

 

Kreslení pastely na tmavý papír

materiál: suché nebo olejové pastely, černý nebo modrý papír

popis: kreslete zimní motivy, jako jsou vločky, hvězdy nebo noční zimní obloha

 

Výroba ledových ozdob

materiál: voda, potravinářské barvivo, formičky, provázek

popis: smíchejte vodu s barvivem, nalijte do formiček, přidejte provázek a nechte zamrznout, hotové ledové ozdoby můžete pověsit venku

 

Píseň

Zimní království

1. Sníh se snáší tiše k zemi,

    všude bílo, kouzlo mění.

 

    refrén: Zima, zima, bílá dáma,

                tančí s větrem, s mrazem hrává.

                Vločky létají, vítr zpívá,

                 zimní království teď přivítá!

 

Báseň

Zimní pohádka

Zima přišla tiše k nám,

bílý závoj nosí chrám.

Vločky tančí v rytmu větru,

mráz kreslí hvězdy na katedru.

 

Stromy stojí v bílém šatu,

ticho vládne krajinou.

Jen dětský smích z kopce slyšet,

kde sáňky letí závějí.

 

Polytechnické činnosti - aktivity propojují zábavu s učením a zároveň rozvíjí jemnou motoriku, technické myšlení i týmovou spolupráci

Stavba modelu iglú

materiály: kostičky cukru nebo kostky polystyrenu, lepidlo, tvrdý papír jako základna

postup: děti mohou stavět iglú pomocí lepení kostek do kruhu a postupného zmenšování jejich obvodu směrem nahoru, hotový model mohou ozdobit ,,sněhem" z vaty

 

Výroba ,, sněžítka"

materiály: sklenice s uzávěrem, třpytky, destilovaná voda, glycerin, figurka (např. sněhulák), lepidlo

postup: na vnitřní stranu víčka nalepte figurku, do sklenice nalijte vodu, přidejte glycerin a třpytky, připevněte víčko s figurkou, pevně uzavřete a otočte

 

Větrníky do zimního větru

materiál: barevný papír, špejle, připínáček, nůžky

postup: děti mohou z papíru vystřihnout čtverec, naříznout rohy směrem ke středu a přepnout je, aby vytvořily větrník, připnou ho na špejli a mohou ho testovat v větru

 

Papírový kolotoč se sněhovými vločkami 

materiál: tvrdý papír, provázky, nůžky, lepidlo, pastelky

postup: děti vystřihnou vločky, které zavěsí na provázky a připevní k papírové konstrukci kolotoče, kolotoč se bude pohybovat v průvanu

 

Stavebnice zimního města

materiál: kartonové krabice, bílý papír, barvy, lepidlo, nůžky

postup: vytvořte městečko - domečky pokryté ,,sněhem",  stromy, sněhuláky, děti mohou spolupracovat a vytvořit celé zimní dioráma

 

Konstrukce zimní ptačí budky

materiál: překližka nebo silný karton, hřebíčky nebo lepidlo, štětec a barvy

postup: s pomocí dospělých děti vytvoří ptačí budku, kterou ozdobí zimními motivy, hotovou budku mohou pověsit na strom

 

Výroba krystalů ,,mrazivých ozdob"

materiál: voda, sůl, provázky, sklenice

postup: děti rozpustí sůl ve vodě, zavěsí provázek přes sklenici a sledují, jak během dní na provázku krystaly narůstají

 

Logopedické aktivity

 

Procvičování zimní slovní zásob

aktivity: ukazujte obrázky s tématy, jako jsou sníh, sněhulák, vločka, mráz, sáňky, brusle, děti popisují co vidí...

cíl: rozšířit slovní zásobu, trénovat větnou skladbu a výslovnost obtížných hlásek (např. s, š, r, ř)

 

Básničky a říkanky o zimě

ukázka 

Sněhulák má kabát bílý, 

mrkev nos a úsměv milý.

Na hlavu mu hrnec dáme, 

do zimy ho posíláme.

cíl: procvičovat rytmus řeči, melodii hlasu a artikulaci

 

Hra na rýmy

aktivita: děti hledají slova, která se rýmují na zimní témata ( např. vločka - kočka, mráz - čas, sníh - smích, čepice - opice, zima - rýma, lyže - rýže, helma - šelma, brýle - chvíle, mráz - sráz, hory - doly, vločka - čočka, sníh - mích (míchat těsto), boby - soby 

cíl: podporovat fonematický sluch a rozvíjet schopnost tvořit rýmy

 

Hledání hlásek v zimních slovech

aktivita: vyberte zimní slova (sníh, zima, sáňky, led) a nechte děti hledat konkrétní hlásky nebo slabiky, např.: ,,kolikrát slyšíš hlásku S v slově sníh?"

cíl: posílit fonematickou diferenciaci a sluchové vnímání

 

Zimní příběh s obrázky

materiál: obrázky zimní krajiny,  sněhuláka, zvířat ve sněhu, děti na sáňkách

aktivita: děti vymýšlejí příběh podle obrázků nebo odpovídají na otázky, které podporují rozvoj logického myšlení a větní vazby

cíl: rozvoj narativních dovedností a tvorba souvislých vět

 

Dechová cvičení ,,Zimní vítr"

materiál: peříčko, kousek vaty nebo papírová hmota

aktivita: děti foukají na předmět jako ,,zimní vítr", aby ho udržely ve vzduchu

cíl: posilování dýchacích svalů, které jsou důležité pro správnou výslovnost

 

Zimní zvuky

aktivita: představte zvuky, , spojené se zimou (šustění sněhu, praskání ledu) a děti je napodobují nebo popisují

cíl: podpora sluchového rozlišování a napodobování zvuků

 

Logopedické hry na zimní hlásky

aktivita: vytvářejte hry zaměřené na problematické hlásky

S - sněhulák staví sníh

R - rybník zamrzl rychle

Š - šustí sněhové vločky

 

Pracovní listy se zimní tématikou

materiál: listy s obrázky, kde děti doplňují slova a hledají rozdíly nebo řeší úkoly ( např. spojování slov a obrázků

cíl: posílit zrakové vnímání, řečové dovednosti a soustředění

 

Dramatizace

Kouzelná zimní pohádka

Postavy:

- Sněhová královna: vládkyně zimy, miluje sníh a led

- Vítr Vichrník: neposedný vítr, který rád roznáší vločky

- Zmrzlíček: malý skřítek, co hlídá zamrzlá jezera

- Sluníčko: symbol naděje, které postupně rozpouští zimu

- Děti: hrají si ve sněhu, staví sněhuláka

 

Děj:

I. scéna - Příchod zimy

(Sněhová královna vstupuje na scénu v bílých šatech, doprovází ji Vítr Vichrník, který hraje na píšťalku a fouká do diváků.)

 

Sněhová královna: 

,,Pozor, lidé! Přichází zima, mé království plné mrazu a vloček. Každý lístek pokryje jinovatku a jezera proměníme v ledové zrcadlo."

 

II. scéna - Zábava ve sněhu

(Děti si staví sněhuláka, Zmrzlíček je pozoruje zpoza stromu)

 

Dítě 1: ,,Podívejte, postavíme sněhulák!"

 

Dítě 2: ,,Ale sníh je studený!"

 

(Zmrzlíček se připlíží a mrkne na děti)

 

Zmrzlíček:

,,Bojíte se zimy? Pojďte ukážu vám, co všechno zima umí!"

(Zmrzlíček kouzlí, dězi kloužou na bruslích, koulí se, zpívají)

 

III. scéna - Návrat sluníčka

(Sluníčko pomalu přichází, Sněhová královna začíná ztrácet sílu)

 

Sluníčko:

,,Milá zimo, tvé kouzlo je krásné, ale každý musí ustoupit. Je čas přivítat jaro."

 

Sněhová královna:

,, Ach, Sluníčko, tvé teplo mě vždy porazí, ale než odejdu, daruji všem poslední sněhovou pohádku."

 

(Všichni tančí pod padajícími vločkami, hudba ztichne, scéna se projasní)

 

Závěr: (Děti , Zmrzlíček, Sluníčko a Sněhová královna se pokloní. Publikum slyší zvuk tajícího ledu a zpěv ptáků)

 

Všichni společně:

,,Ať zima vždy přináší radost a krásu!" 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Markéta - Experimenty určitě zkusíme.

Alena - Krásné inspirace , díky

Jarka - Hezký nápad

Hezký nápad na pohybovku