Jdi na obsah Jdi na menu
 


Novinky ze školství 2025

Velké změny v předškolním vzdělávání: Co přináší revize RVP PV a nové legislativní úpravy

Od září 2025 vstupují v platnost významné změny v systému předškolního vzdělávání. Ministerstvo školství a Národní pedagogický institut představily nový Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (RVP PV) jako nejzásadnější proměnu za posledních 20 let. Změny zasahují nejen obsah vzdělávání, ale také organizaci školního roku, komunikaci se základními školami i online dostupnost dokumentace.

 

 

Co přináší nový RVP PV (2025)?

Cílem je hladší přechod z MŠ do ZŠ – tedy srozumitelnější propojení obou stupňů vzdělávání.

Nově se zavádí 8 klíčových kompetencí, včetně důrazu na kulturní a digitální kompetenci.

 

Obsah je přehledně členěn do čtyř oblastí:



 

  • Dítě a jeho tělo
  • Dítě a jeho psychika
  • Dítě, ten druhý a společnost
  • Dítě a svět

 

Pro každou oblast jsou stanovena konkrétní očekávaná vzdělávací výsledky – škola se tak může opřít o jasná kritéria.

 

Kdy změny vejdou v platnost?

Dobrovolné zavedení: od 1. 9. 2025

Povinné zavedení: od 1. 9. 2026 (všechny mateřské školy musí mít aktualizovaný ŠVP)

 

 

Co to znamená pro školky a jejich ŠVP?


Pokud chce MŠ začít dříve, musí ŠVP upravit během školního roku 2025/26.

Od 1. 9. 2026 musí být všechny školní vzdělávací programy v souladu s novým RVP PV.

Národní pedagogický institut poskytuje metodickou podporu, šablony, příklady dobré praxe.

 

Další důležité legislativní změny pro mateřské školy:

 

Zápis do MŠ

 Nově v termínu 15. března – 15. dubna

 Platí už od školního roku 2025/26

 

 

Povinné předávání diagnostiky ZŠ

 Mateřská škola musí předat výsledky pedagogické diagnostiky dítěte základní škole

Platí od 1. 9. 2025

 

 

Zveřejnění ŠVP online

 Školní vzdělávací program musí být volně dostupný přes internet

Platí od 1. 9. 2025

 

 

Změna hygienické vyhlášky č. 160/2024 Sb.

Od července 2024 už není potřeba dokládat stanoviska KHS při registraci zařízení

 Úpravy hygienických podmínek se týkají i provozu MŠ

 

 

Co to přináší dětem i pedagogům?

 

Jasnější cíle, větší důraz na celostní rozvoj dítěte

Silnější propojení s první třídou ZŠ

Možnost věnovat více prostoru tvořivosti, emocím, spolupráci i práci s technologiemi

Lepší návaznost mezi dokumentací, praxí a komunikací s rodiči

 

 

 

 

 

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář