Novinky ze školství 2025
Velké změny v předškolním vzdělávání: Co přináší revize RVP PV a nové legislativní úpravy
Od září 2025 vstupují v platnost významné změny v systému předškolního vzdělávání. Ministerstvo školství a Národní pedagogický institut představily nový Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (RVP PV) jako nejzásadnější proměnu za posledních 20 let. Změny zasahují nejen obsah vzdělávání, ale také organizaci školního roku, komunikaci se základními školami i online dostupnost dokumentace.
Co přináší nový RVP PV (2025)?
Cílem je hladší přechod z MŠ do ZŠ – tedy srozumitelnější propojení obou stupňů vzdělávání.
Nově se zavádí 8 klíčových kompetencí, včetně důrazu na kulturní a digitální kompetenci.
Obsah je přehledně členěn do čtyř oblastí:
- Dítě a jeho tělo
- Dítě a jeho psychika
- Dítě, ten druhý a společnost
- Dítě a svět
Pro každou oblast jsou stanovena konkrétní očekávaná vzdělávací výsledky – škola se tak může opřít o jasná kritéria.
Kdy změny vejdou v platnost?
Dobrovolné zavedení: od 1. 9. 2025
Povinné zavedení: od 1. 9. 2026 (všechny mateřské školy musí mít aktualizovaný ŠVP)
Co to znamená pro školky a jejich ŠVP?
Pokud chce MŠ začít dříve, musí ŠVP upravit během školního roku 2025/26.
Od 1. 9. 2026 musí být všechny školní vzdělávací programy v souladu s novým RVP PV.
Národní pedagogický institut poskytuje metodickou podporu, šablony, příklady dobré praxe.
Další důležité legislativní změny pro mateřské školy:
Zápis do MŠ
Nově v termínu 15. března – 15. dubna
Platí už od školního roku 2025/26
Povinné předávání diagnostiky ZŠ
Mateřská škola musí předat výsledky pedagogické diagnostiky dítěte základní škole
Platí od 1. 9. 2025
Zveřejnění ŠVP online
Školní vzdělávací program musí být volně dostupný přes internet
Platí od 1. 9. 2025
Změna hygienické vyhlášky č. 160/2024 Sb.
Od července 2024 už není potřeba dokládat stanoviska KHS při registraci zařízení
Úpravy hygienických podmínek se týkají i provozu MŠ
Co to přináší dětem i pedagogům?
Jasnější cíle, větší důraz na celostní rozvoj dítěte
Silnější propojení s první třídou ZŠ
Možnost věnovat více prostoru tvořivosti, emocím, spolupráci i práci s technologiemi
Lepší návaznost mezi dokumentací, praxí a komunikací s rodiči