Jdi na obsah Jdi na menu
 


Vzdělávací blok září

ZÁŘÍ

 

Já rostu a zakořeňuji

 

 

Září je obdobím poznávání, jistoty a zakořenění. Dítě přichází do nového prostředí, poznává své místo mezi ostatními, učí se, že patří do společenství, kde je přijímáno. V symbolice stromu se učí vnímat vlastní stabilitu a růst.

 

 

Záměr měsíce

 

 

Podpořit adaptaci, sebejistotu a vzájemné vztahy mezi dětmi. Pomoci dětem, aby se v mateřské škole cítily bezpečně, poznávaly samy sebe, své tělo i své potřeby. Postupně posilovat samostatnost a základní spolupráci.

 

 

Rozvojové cíle

 

Děti se učí orientovat v denním režimu, poznávají prostředí školky a pravidla soužití.

 

Rozvíjejí tělesnou koordinaci, řeč a schopnost vyjádřit pocity.

 

Vnímají, že jsou součástí skupiny, kde má každý své místo.

 

Učí se prožívat jistotu, sounáležitost a radost ze společných činností.

 

 

Výtvarně-prožitková linie

 

Tento měsíc je zaměřen na sebeuvědomění prostřednictvím výtvarného symbolu stromu.

 

Děti tvoří „Můj strom – moje já“: otisky rukou a prstů jako korunu, kmen představuje jejich tělo, kořeny symbolizují jistotu a domov.

 

Při tvoření si děti uvědomují, co jim dává sílu a kde se cítí bezpečně.

 

Využívá se i krátká mindfulness chvilka – děti stojí jako strom, dýchají „do kořenů“ a vnímají, jak rostou vzhůru.

 

 

 

Průběh týdne po týdnu

 

1. týden – Seznamujeme se

 

Děti si osvojují režim dne, poznávají prostředí školky, učitelky a kamarády.

 

Prostřednictvím jednoduchých her, říkanek a pohybových aktivit se učí jména, sdílí první společná pravidla („Aby nám tu bylo dobře“).

 

Pedagog pomáhá dětem pojmenovávat pocity – radost, nejistotu, zvědavost.

 

 

 

2. týden – Moje tělo, moje já

 

Pozornost se obrací k poznávání vlastního těla. Děti zkoumají, co všechno tělo umí – běhá, dýchá, cítí, objímá.

 

Výtvarně se promítá téma postavy, tělových schémat a rytmu pohybu.

 

Hry na tělo („Tělo mluví“, „Dotkni se kolene“) podporují koordinaci, sebeuvědomění a respekt k druhým.

 

 

 

3. týden – Moje místo ve školce

 

Děti se učí vnímat prostředí školky jako prostor, o který mohou pečovat.

 

Společně si vytvářejí značky a obrázky svých míst, pečují o hračky a pomůcky.

 

Rozvíjí se pocit sounáležitosti, sdílení a odpovědnosti – každý tu má svůj význam a přínos.

 

 

 

4. týden – Rostu jako strom

 

Téma měsíce se uzavírá symbolickou výtvarnou činností „Můj strom“.

 

Děti si uvědomují, jak rostou – nejen tělem, ale i tím, co se učí a co dokážou.

 

Skupinová tvorba velkého obrazu „Les přátelství“ posiluje spolupráci a sdílení.

 

Na závěr probíhá společná reflexe – co jsem se naučil, co mi dělá radost, co bych chtěl zkusit příště.

 

 

Reflexe učitele

Pedagog sleduje, jak děti zvládají odloučení, adaptaci, spolupráci a komunikaci.

 

Pozoruje, zda umí pojmenovat základní pocity a zda se orientují v prostředí školky.

 

Z reflexe vychází plán na říjen, který naváže rozvojem emočního vyjadřování a fantazie („Strom, který ve mně roste“).

 

Tento materiál je autorská inspirace vycházející z principů RVP PV 2025.

 

Je určen k podpoře výtvarně-prožitkového vzdělávání v MŠ.

 

Obsah není oficiálním textem RVP PV ani závazným dokumentem MŠMT.

 

 

 

✍️ Autor: Bc. Zuzana Megan Prokschová

 
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář