Vzdělávací blok říjen
ŘÍJEN
Strom, který ve mně roste
(výtvarně-prožitková inspirace podle principů RVP PV 2025)
Říjen je měsíc proměny – příroda se zbarvuje, zraje a chystá k odpočinku.
Děti vnímají, že stejně jako stromy se i ony proměňují, rostou, rozvíjejí a poznávají nové části sebe.
Téma propojuje pozorování přírody, práci s barvou a vnímání emocí.
Hlavní záměr
Podporovat v dětech schopnost vnímat proměny kolem sebe i v sobě.
Rozvíjet tvořivost, fantazii a schopnost vyjádřit své pocity výtvarně i pohybem.
Vést děti k přirozenému vztahu k přírodě a k pochopení, že změna je přirozenou součástí růstu.
Rozvojové cíle
rozvíjet smyslové vnímání a pozorovací schopnosti
objevovat, jak barvy a tvary vyjadřují nálady
učit se spolupracovat a spoluprožívat tvoření
propojovat vnímání přírody, emocí a výtvarného výrazu
Výtvarně-prožitková inspirace
„Strom, který ve mně roste“
Děti tvoří vlastní strom – symbol svého vnitřního světa.
Používají otisky rukou, větvičky, koláže i míchání podzimních odstínů.
Zkoumají, jakou barvu má jejich nálada, co v nich roste, co už opadává, co je nové.
Mindfulness chvilka:
„Dýchej jako strom.“
Děti stojí pevně jako kmen, představují si své kořeny, které jim dávají sílu, a s nádechem „rozzáří“ svoje listy barvou, která k nim právě patří.
Průběh měsíce (inspirační linie)
1. týden – Barvy podzimu
Pozorujeme proměny přírody, sbíráme listy, větvičky a přírodniny.
Mícháme barvy a zkoušíme teplé podzimní tóny.
Otiskujeme listy, tiskneme a foukáme barvy jako podzimní vítr.
2. týden – Jak se cítím dnes
Každý den děti hledají barvu své nálady.
Malují prsty, štětcem i houbičkou – bez zadání, jen s prožitkem.
Vzniká společný „strom nálad“ celé třídy.
3. týden – Strom mé fantazie
Děti tvoří kouzelný strom podle vlastní představivosti – duhový, zpívající, s listy z hvězd.
Propojují fantazii, symboliku a hru s barvou.
4. týden – Moje proměna
Reflexe – děti se vracejí ke svému výtvoru, všímají si, jak se proměnily jejich barvy, pocity a nápady.
Sdílí, co se jim povedlo a co se změnilo.
Společně vytváříme galerii „Stromů, které v nás rostou“.
Reflexe pro pedagoga
Všímáme si, jak děti pozorují, tvoří a mluví o svých pocitech.
Zda dovedou barvu spojit s náladou, vnímat přírodu a respektovat tvoření druhých.
Zda se rozvíjí jejich jistota, spolupráce a schopnost prožít klid v tvořivé činnosti.
Tento měsíc plynule připravuje prostor pro listopadové téma „Příroda se chystá k spánku“ – zaměření na klid, ztišení a péči.
Poznámka k použití
Tento text je autorská inspirace vycházející z principů RVP PV 2025.
Je určen k podpoře výtvarně-prožitkového vzdělávání v mateřských školách.
Není oficiálním dokumentem MŠMT a může být volně sdílen s uvedením autora.
✍️ Autor: Bc. Zuzana Megan Prokschová