Jdi na obsah Jdi na menu
 


Vzdělávací blok říjen

ŘÍJEN

 

Strom, který ve mně roste

 

(výtvarně-prožitková inspirace podle principů RVP PV 2025)

 

 

Říjen je měsíc proměny – příroda se zbarvuje, zraje a chystá k odpočinku.

 

Děti vnímají, že stejně jako stromy se i ony proměňují, rostou, rozvíjejí a poznávají nové části sebe.

 

Téma propojuje pozorování přírody, práci s barvou a vnímání emocí.

 

 

Hlavní záměr

 

Podporovat v dětech schopnost vnímat proměny kolem sebe i v sobě.

 

Rozvíjet tvořivost, fantazii a schopnost vyjádřit své pocity výtvarně i pohybem.

 

Vést děti k přirozenému vztahu k přírodě a k pochopení, že změna je přirozenou součástí růstu.

 

 

 Rozvojové cíle

 

rozvíjet smyslové vnímání a pozorovací schopnosti

objevovat, jak barvy a tvary vyjadřují nálady

učit se spolupracovat a spoluprožívat tvoření

propojovat vnímání přírody, emocí a výtvarného výrazu


 

Výtvarně-prožitková inspirace

„Strom, který ve mně roste“

 

Děti tvoří vlastní strom – symbol svého vnitřního světa.

 

Používají otisky rukou, větvičky, koláže i míchání podzimních odstínů.

 

Zkoumají, jakou barvu má jejich nálada, co v nich roste, co už opadává, co je nové.

 

 

 

Mindfulness chvilka:

 

„Dýchej jako strom.“

 

Děti stojí pevně jako kmen, představují si své kořeny, které jim dávají sílu, a s nádechem „rozzáří“ svoje listy barvou, která k nim právě patří.

 

 

 

 

Průběh měsíce (inspirační linie)

 

1. týden – Barvy podzimu

 

Pozorujeme proměny přírody, sbíráme listy, větvičky a přírodniny.

 

Mícháme barvy a zkoušíme teplé podzimní tóny.

 

Otiskujeme listy, tiskneme a foukáme barvy jako podzimní vítr.

 

 

2. týden – Jak se cítím dnes

 

Každý den děti hledají barvu své nálady.

 

Malují prsty, štětcem i houbičkou – bez zadání, jen s prožitkem.

 

Vzniká společný „strom nálad“ celé třídy.

 

 

3. týden – Strom mé fantazie

 

Děti tvoří kouzelný strom podle vlastní představivosti – duhový, zpívající, s listy z hvězd.

 

Propojují fantazii, symboliku a hru s barvou.

 

 

4. týden – Moje proměna

 

Reflexe – děti se vracejí ke svému výtvoru, všímají si, jak se proměnily jejich barvy, pocity a nápady.

 

Sdílí, co se jim povedlo a co se změnilo.

 

Společně vytváříme galerii „Stromů, které v nás rostou“.

 

 

 Reflexe pro pedagoga

 

Všímáme si, jak děti pozorují, tvoří a mluví o svých pocitech.

 

Zda dovedou barvu spojit s náladou, vnímat přírodu a respektovat tvoření druhých.

 

Zda se rozvíjí jejich jistota, spolupráce a schopnost prožít klid v tvořivé činnosti.

 

 

 

Tento měsíc plynule připravuje prostor pro listopadové téma „Příroda se chystá k spánku“ – zaměření na klid, ztišení a péči.

 

 

 

Poznámka k použití

 

Tento text je autorská inspirace vycházející z principů RVP PV 2025.

 

Je určen k podpoře výtvarně-prožitkového vzdělávání v mateřských školách.

 

Není oficiálním dokumentem MŠMT a může být volně sdílen s uvedením autora.

 

 

 

✍️ Autor: Bc. Zuzana Megan Prokschová

 
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář