Jdi na obsah Jdi na menu
 


Vzdělávací blok prosinec

PROSINEC 

 

Světlo v nás

 

(výtvarně-prožitková inspirace podle principů RVP PV 2025)

 

 

 

Prosinec je měsícem světla, tradic a sdílení radosti.

 

Příroda je zimně klidná, dny jsou kratší a děti přirozeně vnímají světlo – to v přírodě i ve vztazích mezi lidmi.

 

Téma podporuje prožitek emocí, přátelství a schopnost radovat se z maličkostí.

 

 

 

 Hlavní záměr

 

 

Podpořit u dětí vnímání emocí, tradic a sdílení s ostatními.

 

Rozvíjet schopnost vyjádřit radost, laskavost a pocit bezpečí.

 

Vést děti k uvědomění, že světlo může být symbolem dobra, přátelství a vnitřní síly.

 

 

 

 Rozvojové cíle

 

Děti rozpoznávají a pojmenovávají své emoce a pocity druhých.

Posilují empatii, spolupráci a schopnost sdílet radost.

Rozvíjejí jemnou motoriku a kreativitu ve výtvarné činnosti.

Vnímají světlo, barvy a tvary jako prostředky pro vyjádření nálad a zážitků.


     

 

 Výtvarně-prožitková inspirace

 

 

„Mé světlo – světlo přátelství“

 

Děti tvoří světelné dekorace: papírové lucerny, hvězdy, svíčky, ozdoby.

 

Používají stříhání, lepení, kresbu a práci s průhlednými materiály, které při osvětlení vytvářejí hru světla a stínu.

 

Výtvarná činnost propojuje tradice (světlo, advent, pohádky) s osobním prožitkem – co mě zahřívá, co mě těší, co mi dává sílu.

 

 

 Mindfulness chvilka:

 

Děti sedí v kruhu s malou lucernou nebo svíčkou a v tichu si představují, že jejich světlo vyzařuje do celého prostoru a spojuje je s kamarády.

 

 

 

 Průběh měsíce (inspirační linie)

 

 

1. týden – Pozorujeme světlo kolem nás

 

Děti sledují přirozené světlo venku a světelné zdroje uvnitř (okna, lampičky, svíčky).

 

Výtvarně experimentují s papírem, průhlednými fóliemi a barvami.

 

 

 

2. týden – Moje světlo

 

Každé dítě vytváří svůj symbol světla – lucernu, hvězdu, papírovou svíčku.

 

Děti si mohou vyprávět, co pro ně světlo znamená – bezpečí, radost, přátelství.

 

 

 

3. týden – Světlo pro druhé

 

Děti tvoří společnou instalaci nebo dárek pro druhé – ozdoby pro kamarády, vánoční dekorace do třídy nebo školky.

 

Učí se, že dávat radost druhým je také zdrojem vnitřního světla.

 

 

 

4. týden – Reflexe a sdílení

 

Závěrečné sdílení – děti si prohlížejí své výtvory, vyprávějí příběhy o světle, radosti a tradicích.

 

Reflexe: „Co mě v tomto měsíci zahřálo?“ „Jak mohu být světlem pro jiné?“

 

Výtvarná činnost se propojuje s příběhy a písněmi – děti uzavírají měsíc v klidném a radostném duchu.

 

 

 

 Reflexe pro pedagoga

 

 

Pedagog sleduje, jak děti dokážou pojmenovat emoce, jak spolupracují a jak se zapojují do kolektivní tvorby.

 

Všímá si, zda děti vnímají význam světla – v přírodě, tradici i v přátelství.

 

Z reflexe vyplývá plán na leden – pokračování práce s přírodou, experimenty a pohyb venku.

 

 

 

 

 Poznámka k použití

 

 

Tento materiál je autorská inspirace vycházející z principů RVP PV 2025.

 

Je určen k podpoře výtvarně-prožitkového vzdělávání v mateřských školách.

 

Není oficiálním dokumentem MŠMT a může být volně sdílen s uvedením autora.

 

 

 

✍️ Autor: Bc. Zuzana Megan Prokschová

 

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář