Vzdělávací blok listopad
LISTOPAD
Příroda se chystá k spánku
(výtvarně-prožitková inspirace podle principů RVP PV 2025)
Listopad je měsícem zklidnění a přípravy na zimu.
Příroda zpomaluje, stromy opadávají a zvířátka se připravují na zimní spánek.
Téma pomáhá dětem uvědomit si přirozený rytmus změn, klid a potřebu péče – jak o sebe, tak o okolí.
Hlavní záměr
Podpořit u dětí vnímání klidu a bezpečí, rozvoj citlivosti a empatie.
Rozvíjet schopnost reflektovat změny kolem sebe a v sobě.
Učit děti, jak se o sebe a druhé starat a jak přijímat přirozené proměny.
Rozvojové cíle
Děti si všimnou proměn v přírodě a uvědomují si jejich rytmus.
Posilují schopnost empatie a spolupráce ve skupině.
Učí se vyjadřovat pocity a nálady výtvarně i pohybem.
Rozvíjejí jemnou motoriku, pozorovací schopnosti a fantazii.
- Výtvarně-prožitková inspirace
„Zimní úkryt zvířátek“
Děti tvoří koláže z přírodnin – listy, větvičky, šišky a mech se proměňují ve stromy, úkryty a „lesní domečky“.
Výtvarná činnost spojuje fantazii s pozorováním přírody, děti tvoří scény, které vyprávějí příběh o zvířátkách a klidu v lese.
Mindfulness chvilka:
Děti sedí v kruhu a tichou meditací sledují své dýchání, představují si, že jsou malá zvířátka v bezpečném úkrytu.
Pomáhá jim uvědomit si klid, ticho a pocit bezpečí.
Průběh měsíce (inspirační linie)
1. týden – Pozorujeme klid v přírodě
Děti chodí ven a pozorují stromy, listy a zvířátka.
Sbírají přírodniny, učí se rozpoznávat stromy, plody a stopy zvířat.
Výtvarně pracují s barvami podzimu a tmavšími tóny, které vyjadřují klid a útlum.
2. týden – Péče a bezpečí
Tvoří úkryty pro zvířátka z přírodnin, lepenky a papíru.
Diskutují o tom, co zvířátka potřebují k přežití.
Pedagog pomáhá propojit péči o přírodu s péčí o sebe a kamarády.
3. týden – Moje vnitřní zklidnění
Děti zkoumají, jak si vytvořit vlastní „klidný kout“ – malují, modelují nebo lepí prostor, kde by mohly být v bezpečí.
Výtvarná činnost propojuje emoce a fantazii.
4. týden – Reflexe a sdílení
Děti si prohlížejí své výtvory a vyprávějí příběhy o lese, zvířátkách a klidu.
Sdílejí, co se naučily o péči, klidu a proměnách.
Pedagog klade otázky typu: „Kdy se cítím bezpečně?“ „Co potřebuji, aby se mi dobře spalo nebo rostlo?“
Reflexe pro pedagoga
Pedagog sleduje, jak děti vnímají klid a proměnu, jak umí vyjádřit své pocity a jak spolupracují při společné tvorbě.
Z reflexe vyplývá plán na prosinec – pokračování práce s emocemi, světlem, tradicemi a sdílením radosti.
Poznámka k použití
Tento materiál je autorská inspirace vycházející z principů RVP PV 2025.
Je určen k podpoře výtvarně-prožitkového vzdělávání v mateřských školách.
Není oficiálním dokumentem MŠMT a může být volně sdílen s uvedením autora.
✍️ Autor: Bc. Zuzana Megan Prokschová
