Jdi na obsah Jdi na menu
 


Vzdělávací blok listopad

LISTOPAD 

 

Příroda se chystá k spánku

 

(výtvarně-prožitková inspirace podle principů RVP PV 2025)

 

 

 

Listopad je měsícem zklidnění a přípravy na zimu.

 

Příroda zpomaluje, stromy opadávají a zvířátka se připravují na zimní spánek.

 

Téma pomáhá dětem uvědomit si přirozený rytmus změn, klid a potřebu péče – jak o sebe, tak o okolí.

 

 

 

 Hlavní záměr

Podpořit u dětí vnímání klidu a bezpečí, rozvoj citlivosti a empatie.

Rozvíjet schopnost reflektovat změny kolem sebe a v sobě.

Učit děti, jak se o sebe a druhé starat a jak přijímat přirozené proměny.

 

 

 Rozvojové cíle

Děti si všimnou proměn v přírodě a uvědomují si jejich rytmus.

Posilují schopnost empatie a spolupráce ve skupině.

Učí se vyjadřovat pocity a nálady výtvarně i pohybem.

Rozvíjejí jemnou motoriku, pozorovací schopnosti a fantazii.



     
  •  Výtvarně-prožitková inspirace

„Zimní úkryt zvířátek“

 

Děti tvoří koláže z přírodnin – listy, větvičky, šišky a mech se proměňují ve stromy, úkryty a „lesní domečky“.

 

Výtvarná činnost spojuje fantazii s pozorováním přírody, děti tvoří scény, které vyprávějí příběh o zvířátkách a klidu v lese.

 

 

 Mindfulness chvilka:

 

Děti sedí v kruhu a tichou meditací sledují své dýchání, představují si, že jsou malá zvířátka v bezpečném úkrytu.

 

Pomáhá jim uvědomit si klid, ticho a pocit bezpečí.

 

 

Průběh měsíce (inspirační linie)

1. týden – Pozorujeme klid v přírodě

Děti chodí ven a pozorují stromy, listy a zvířátka.

Sbírají přírodniny, učí se rozpoznávat stromy, plody a stopy zvířat.

Výtvarně pracují s barvami podzimu a tmavšími tóny, které vyjadřují klid a útlum.

 

 

2. týden – Péče a bezpečí

Tvoří úkryty pro zvířátka z přírodnin, lepenky a papíru.

Diskutují o tom, co zvířátka potřebují k přežití.

Pedagog pomáhá propojit péči o přírodu s péčí o sebe a kamarády.

 

 

3. týden – Moje vnitřní zklidnění

Děti zkoumají, jak si vytvořit vlastní „klidný kout“ – malují, modelují nebo lepí prostor, kde by mohly být v bezpečí.

Výtvarná činnost propojuje emoce a fantazii.

 

 

4. týden – Reflexe a sdílení

Děti si prohlížejí své výtvory a vyprávějí příběhy o lese, zvířátkách a klidu.

Sdílejí, co se naučily o péči, klidu a proměnách.

Pedagog klade otázky typu: „Kdy se cítím bezpečně?“ „Co potřebuji, aby se mi dobře spalo nebo rostlo?“

 

 

 Reflexe pro pedagoga

 

Pedagog sleduje, jak děti vnímají klid a proměnu, jak umí vyjádřit své pocity a jak spolupracují při společné tvorbě.

Z reflexe vyplývá plán na prosinec – pokračování práce s emocemi, světlem, tradicemi a sdílením radosti.

 

 

 Poznámka k použití

Tento materiál je autorská inspirace vycházející z principů RVP PV 2025.

Je určen k podpoře výtvarně-prožitkového vzdělávání v mateřských školách.

Není oficiálním dokumentem MŠMT a může být volně sdílen s uvedením autora.

 

 

 

✍️ Autor: Bc. Zuzana Megan Prokschová

 
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář