Jdi na obsah Jdi na menu
 


Vzdělávací blok leden

article preview

LEDEN – Zima čaruje

 

(výtvarně-prožitková inspirace podle principů RVP PV 2025)

 

 

 

Leden je měsícem zimy, sněhu a přírodních proměn.

 

Děti vnímají chlad, bílé prostředí a ticho, které zima přináší.

 

Téma podporuje objevování, experimentování s materiály a přírodou a rozvíjí jemnou motoriku, pozorovací schopnosti a fantazii.

 

 

 Hlavní záměr

 

Podpořit u dětí zkoumání zimní přírody, experimenty s ledem a sněhem a rozvoj smyslového vnímání.

 

Rozvíjet schopnost spolupráce, sdílení a respekt k přírodě.

 

Učit děti vnímat zimu jako období klidu, tvořivosti a zázraků přírody.

 

 

 Rozvojové cíle

 

Děti objevují vlastnosti přírodnin – sníh, led, voda, mráz.

 

Rozvíjejí jemnou motoriku při manipulaci s různými materiály.

 

Posilují pozorovací schopnosti a fantazii při experimentování.

 

Učí se spolupracovat a respektovat práci druhých.

 

 

 Výtvarně-prožitková inspirace

 

„Zimní království a sněhové poklady“

 

Děti tvoří zimní scény z přírodnin, sněhu (pokud je venku) a modelovacích materiálů.

 

Experimentují s vodou, ledem a barvami, aby zachytily zázrak zimy.

 

Výtvarná činnost podporuje pozorování, smyslový prožitek a kreativní vyjádření.

 

 

 

 Mindfulness chvilka:

 

Děti zavřou oči, představují si, že jsou malým vločkovým sněhem, který jemně padá na zem.

 

Dýchají zhluboka a vnímají klid a ticho zimní krajiny.

 

 

 

 Průběh měsíce (inspirační linie)

 

 

1.  týden – Pozorujeme zimní přírodu

 

Děti se procházejí venku, sbírají sníh, větvičky a jiné přírodní poklady.

 

Pozorují změny v krajině a učí se pojmenovávat zimní jevy (sníh, led, mráz).

 

 

 

2.  týden – Experimenty se sněhem a ledem

 

Děti zkoumají, co se stane se sněhem v teple a v chladu, jak vzniká led a jak se mění barvy.

 

Výtvarně využívají led a sníh k malování a tvorbě textur.

 

 

 

3.  týden – Zimní tvoření

 

Děti vytvářejí zimní krajiny, sněhuláky, zvířátka a jejich úkryty.

 

Spojují fantazii, přírodní materiály a výtvarné techniky (tisk, koláž, modelování).

 

 

 

4. týden – Reflexe a sdílení

 

Děti si prohlížejí své výtvory a sdílejí, co je během měsíce zaujalo, co objevily a co je bavilo.

 

Pedagog klade otázky typu: „Co je na zimě nejzajímavější?“ „Jak můžeme pomoci přírodě i v zimě?“

 

 

 

 Reflexe pro pedagoga

 

Pedagog sleduje, jak děti objevují přírodní jevy a jak spolupracují při společné tvorbě.

 

Všímá si, zda děti dokážou propojit pozorování, fantazii a prožitkovou výtvarnou činnost.

 

Z reflexe vyplývá plán na únor – zaměření na přátelství, spolupráci a karnevalové tvoření.

 

 

 

 Poznámka k použití

 

Tento materiál je autorská inspirace vycházející z principů RVP PV 2025.

 

Je určen k podpoře výtvarně-prožitkového vzdělávání v mateřských školách.

 

Není oficiálním dokumentem MŠMT a může být volně sdílen s uvedením autora.

 

 

 

✍️ Autor: Bc. Zuzana Megan Prokschová

 
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář