Jdi na obsah Jdi na menu
 


Inspirace pro roční rámec - podle nového RVP PV (2025)

 Inspirace pro roční rámec - podle nového RVP PV (2025)
 
Hlavní myšlenka roku:
 
 „Strom, který ve mně roste“
(symbol růstu, proměny, zakořenění, vztahu k sobě, lidem i přírodě)
 
tento materiál je autorskou inspirací pro učitelky a pedagogy mateřských škol. Vychází z principů RVP PV (platného od září 2025) a ukazuje, jak lze integrovaný tématický blok rozpracovat na celý školní rok.
 
Každý měsíc -  část cesty stromu / dítěte
 všechny čtyři oblasti rozvoje se v každém měsíci prolínají.
 
 
 ZÁŘÍ – JÁ ROSTU A ZAKOŘEŇUJI
 
Záměr:
Dítě poznává sebe, své jméno, tělo, rodinu, kamarády a prostředí školky.
Učí se pravidlům, jistotě, spolupráci, navazuje první vztahy.
 
Propojení oblastí:
 
Tělesný rozvoj: pohybové hry, orientace v prostoru, sebeobsluha.
 
Psychický rozvoj: poznávám své tělo, emoce, jména kamarádů.
 
Sociální rozvoj: seznamování, komunikace, spolupráce.
 
Environmentální: moje třída, zahrada, strom ve školce.
 
 
 
 ŘÍJEN – STROM, KTERÝ VE MNĚ ROSTE
 
Záměr:
Vnímání růstu, proměn a souvislostí v přírodě i v sobě.
Rozvíjení smyslů, tvořivosti a sebevědomí.
 
Propojení oblastí:
 
Tělesný: „rostu jako strom“, jemná motorika, chůze v přírodě.
 
Psychický: barvy, pozorování, poznávání přírody.
 
Sociální: pomoc kamarádům, společné tvoření.
 
Environmentální: stromy, listí, zvířátka, péče o přírodu.
 
 
 
 LISTOPAD – PŘÍRODA SE CHYSTÁ K SPÁNKU
 
Záměr:
Poznávání přírody v čase proměn, rozvoj empatie a péče (o zvířátka, o sebe).
Vnímání klidu, ztišení, přípravy na zimu.
 
Propojení oblastí:
 
Tělesný: oblékání, pohyb v chladu, zdraví.
 
Psychický: pozorování proměn, paměť, pozornost.
 
Sociální: pomoc druhým, spolupráce.
 
Environmentální: zvířata a jejich přípravy, počasí.
 
 
 PROSINEC – SVĚTLO V NÁS
 
Záměr:
Rozvoj emočního prožívání, radosti, tradic a hodnot.
Pochopení dobra, pomoci, přátelství, očekávání Vánoc.
 
Propojení oblastí:
 
Tělesný: rytmické činnosti, hudební pohyb.
 
Psychický: vnímání tradic, symbolů, pohádky, hudba.
 
Sociální: sdílení, spolupráce, obdarování.
 
Environmentální: světlo, tma, zima, příroda spí.
 
 
 
 LEDEN – ZIMA ČARUJE
 
Záměr:
Poznávání zimních jevů, práce s vodou, ledem, sněhem.
Rozvoj tvořivosti, pokusů, vytrvalosti.
 
Propojení oblastí:
 
Tělesný: pohyb venku, otužování, koordinace.
 
Psychický: pozorování, experimenty s vodou.
 
Sociální: spolupráce při hrách, zimní radosti.
 
Environmentální: zimní příroda, stopy, ptáci.
 
 
 
 ÚNOR – SPOLU V TÝMU
 
Záměr:
Upevnění vztahů, spolupráce, přátelství.
Sebevyjádření skrze pohyb, hudbu, karneval, masky.
 
Propojení oblastí:
 
Tělesný: pohybové hry, tanec, koordinace.
 
Psychický: fantazie, tvoření masek, dramatizace.
 
Sociální: týmová spolupráce, pravidla, tolerance.
 
Environmentální: respekt, ohleduplnost k okolí.
 
 
 
 BŘEZEN – PROBOUZÍ SE JARO
 
Záměr:
Poznávání změn v přírodě, návrat světla a života.
Rozvoj pozorování, péče o rostliny, odpovědnosti.
 
Propojení oblastí:
 
Tělesný: jemná motorika – sázení, práce se zeminou.
 
Psychický: vnímání souvislostí, experimenty s růstem.
 
Sociální: společné zahradničení.
 
Environmentální: klíčení, životní cyklus, jaro.
 
 
 DUBEN – PLANETA ZEMĚ
 
Záměr:
Budování vztahu k planetě, ochraně přírody, recyklaci.
Vnímání, že každý může něco udělat pro lepší svět.
 
Propojení oblastí:
 
Tělesný: pohybové hry venku, péče o tělo.
 
Psychický: tvoření z přírodnin, práce s odpadem.
 
Sociální: spolupráce, pomoc při úklidu okolí.
 
Environmentální: voda, vzduch, Země, ekologie.
 
 
 KVĚTEN – KVĚTY, LIDÉ A RODINA
 
Záměr:
Prohlubování vztahů v rodině, radost z růstu a krásy.
Rozvoj empatie, emocí, pocitu bezpečí a lásky.
 
Propojení oblastí:
 
Tělesný: pohybové hry v přírodě, tanec.
 
Psychický: vyjadřování pocitů, příběhy o rodině.
 
Sociální: vztahy, rodina, přátelství, oslava Dne matek.
 
Environmentální: květiny, hmyz, louka, slunce.
 
 
 
 
ČERVEN – LES PLNÝ DOBRODRUŽSTVÍ
 
Záměr:
Závěr roku – posílení samostatnosti, zvídavosti, radosti z poznávání.
Ohlédnutí za celým rokem, posílení sebedůvěry („strom vyrostl“).
 
Propojení oblastí:
 
Tělesný: turistické a sportovní aktivity, obratnost.
 
Psychický: reflexe, co už umím.
 
Sociální: spolupráce, přátelství, loučení se.
 
Environmentální: výlety do přírody, ochrana lesa, léto.
 
 
 
 
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář