Poznávací oblast (kognitivní)
Myšlení
Analyticko - syntetická činnost
rozložím celek na části a naopak (vyjmenuji části i bez pomocí obrázků)
Konkretizace , zobecňování
umím uvést konkrétní příklady (vyjmenuje i několik druhů oblečení)
určím společenský význam, tvořím nadřazené pojmy (např. nábytek)
Vztahy - porovnávání, protiklady, souvislosti
vím, co znamená
- velký x malý, větší x menší
- hodně x málo, více x méně, stejně, dohromady
- o jeden více, o jeden méně
- všechno - nic, něco, některý, žádný
- krátký x dlouhý, kratší x delší
- plný x prázdný
- úzký x široký
- nízký x vysoký, nižší x vyšší
- lehký - těžký, lehčí - těžší
- největší x nejmenší, nejkratší - nejdelší
Analogie
dokážu vyvozovat, třídit na základě podobnosti, podle různých kritérií
- větších znaků (barvy, velikostí, tvarů)
- dovedu vysvětlit, který předmět (obrázek) nepatří mezi ostatní
Vztahy časové
- vím, co se obvykle dělá ráno, v poledne, večer, dopoledne, odpoledne, navečer, na jaře, v létě, na podzim a v zimě
- sestavím 4 a více obrázků podle dějové posloupnosti, popíšu děj
- vím, co znamená předtím - nyní - potom - brzy - pozdě - později - nejpozději - dříve - nejdříve, naposled, nakonec
- vím co znamená včera, večer, dnes
- dovedu vyjmenovat alespoň některé dny v týdnu
Logický úsudek
vím, co udělám, když
- mám hlad
- mám žízeň
- je mi zima
- je mi horko
- jsem unavená/unavený
- mě něco bolí
- rozliji čaj
- rozbiji hrnek
- vidím kamaráda naříkat
vím, co je správně/špatně
Je maminka starší než babička?
Je v létě sníh?
Je mořská voda slaná?
Jsou Vánoce v létě?
Je citrón sladký?
Je lžíce menší než lžička?
Je tma ve dne nebo v noci?