Před vstupem do základní školy by dítě mělo mít rozvinuté sluchové vnímání, protože je klíčové pro úspěšné učení čtení, psaní a porozumění řeči. Mezi důležité dovednosti patří:
1. Sluchová pozornost a paměť
• Dokáže naslouchat a soustředit se na mluvenou řeč delší dobu.
• Zapamatuje si a zopakuje krátké věty nebo jednoduché rýmy.
• Rozpozná a zapamatuje si krátké posloupnosti slov nebo zvuků.
2. Sluchová diferenciace (rozlišování zvuků)
• Rozliší různé zvuky z okolí (např. zvuk auta, deště, zvonku).
• Umí rozpoznat a napodobit zvuky zvířat nebo různých předmětů.
• Rozlišuje podobně znějící slova (např. “bota – nota”, “pila – vila”).
3. Sluchová analýza a syntéza (schopnost rozkládat a skládat slova)
• Pozná první a poslední hlásku ve slově.
• Umí rozložit slovo na slabiky (tleskáním: ma-mi-nka).
• Dokáže složit jednoduché slovo z jednotlivých slabik (např. “MA – MA” = “mama”).
• U jednodušších slov zvládne i rozložení na hlásky (např. KOLO = K-O-L-O).
4. Rýmování a rytmizace
• Pozná, když dvě slova rýmují (např. pes – les, máma – dáma).
• Dokáže doplnit rým ve známé básničce.
• Dokáže tleskat do rytmu známé písničky nebo říkadla.
5. Porozumění řeči a pokynům
• Rozumí a správně reaguje na jednoduché i složitější pokyny (např. „Polož kostku vedle panenky a pak dones knihu“).
• Dokáže vyprávět podle obrázku jednoduchý příběh nebo popsat situaci.
Pokud dítě některé z těchto dovedností nezvládá, je dobré je podporovat pomocí her a cvičení, jako jsou:
✅ Tleskání do slabik (např. “ta–ta–ta” – dítě poznává rytmus slov).
✅ Hádanky se zvuky (např. „Co slyšíš?“, kde dítě hádá zvuky z nahrávky).
✅ Rýmovací hry (např. „Najdi slovo, které se rýmuje na KOČKA“).
✅ Sluchové hry (např. šeptání slov a jejich opakování).