Jdi na obsah Jdi na menu
 


Blok na říjen podle nového - RVP PV

Blok na říjen: Strom, který ve mně roste

 

 

1. Téma a smysl bloku

 

Podzim přináší proměnu, zklidnění a návrat k sobě. Děti objevují, že stejně jako stromy mají kořeny, kmen i větve – i ony v sobě mají něco, co roste, mění se a sílí.

 

Cílem je, aby dítě vnímalo vlastní vnitřní sílu, proměnu a stabilitu, učilo se pojmenovat pocity a výtvarně je vyjádřit.

 

 

2. Vzdělávací oblast RVP PV

 

Dítě a jeho psychika: rozvoj sebereflexe, sebevědomí, vyjádření emocí a fantazie.

Dítě a ten druhý: rozvoj empatie, sdílení, naslouchání.

Dítě a svět: vnímání proměn v přírodě, symbolika stromu.

Dítě a jeho tělo: prožitkové pohybové a smyslové aktivity.





     
  •  

3. Cíle (výchovné a vzdělávací)

 

Dítě rozvíjí vědomí o sobě samém – kdo jsem, co ve mně „roste“.

Učí se všímat si proměn – v sobě i v přírodě.

Vnímá pocit jistoty a zakořenění.

Rozvíjí vizuální vyjádření skrze kresbu a koláž.

Učí se vnímavé spolupráci a respektu při sdílení.


  • 4. Pomůcky

Velké formáty papíru (A2)

Pastelky, voskovky, vodové barvy, houbičky

Kousky látek, provázky, papírové ruličky (na kmeny, kořeny)

Lepidlo, nůžky

Přírodní materiály: listy, větvičky, žaludy, kůra

Hudební doprovod (např. jemná instrumentální hudba – les, vítr)

Emoční kartičky nebo zrcátko




     
  •  
  • 5. Metodika krok za krokem

Úvodní naladění (mindfulness a pohyb)

Děti si lehnou nebo stojí se zavřenýma očima.

Učitelka tiše vede krátkou imaginaci:

„Představ si, že jsi semínko. Ležíš v zemi, je ti teplo. Cítíš, jak tě země objímá. Pomalu v tobě něco roste… nejdřív malý kořínek, potom stonek… a ty se natahuješ ke světlu.“


  • Děti se pomalu „proměňují“ ve strom – rozpaží ruce jako větve, dýchají hluboce (kmen se zvedá a klesá).



  •  
  •  

Hlavní výtvarná činnost

 

Na velký papír děti malují strom, který roste v nich.

Kořeny = co mi dává sílu (rodina, kamarádi, radostné věci).

Kmen = co je moje podstata (to, co mám na sobě rád, v čem jsem silný).

Koruna = co chci rozvíjet (přání, sny, dovednosti).

Mohou doplňovat koláž z přírodnin – opravdové listy, kůru, provázky jako kořeny.





     
  •  
  • Sdílení a reflexe

Děti v kruhu představí svůj strom (kdo chce, může jen ukázat beze slov).

Učitelka pomáhá pojmenovat pocity:

„Jak se tvůj strom cítí dnes?“

„Co mu pomáhá růst?“

„Jak poznáš, že potřebuje odpočívat?“

Závěrem krátká relaxace:

„Polož ruku na své srdce. Tam roste tvůj strom. Každý den o kousek víc.“




     
  •  
  • 6. Prožitková reflexe pro učitelku

 

Vnímat, zda dítě dokázalo propojit výtvarné téma s vlastním prožitkem.

Neposuzovat výsledek, ale způsob vyjádření a míru soustředění.

U citlivějších dětí být připraven na ticho, mlčení – to je také forma zpracování.





     
  •  

7. Možné rozšíření

 

Pohybová hra: „Kořeny a vítr“ – děti stojí jako stromy, vítr (učitelka) je lehce ovívá, ony se nesmí nechat povalit.

Hudební doprovod: hraje se na jednoduché nástroje (dešťová hůl, bubínek, zvonečky) – rytmus dechu stromu.

Jazyková oblast: děti hledají slova k „mému stromu“ – silný, měkký, voňavý, veselý, smutný…

Emoční karta: děti si nakreslí list se svým dnešním pocitem a přilepí ho do koruny.





     
  •  

 

 

 

 

 

 

 

 

8. Klíčové kompetence

 

Kompetence k učení: dítě si uvědomuje proměny a vztahy mezi přírodou a sebou.

Sociální a personální: rozvíjí empatii, sdílení a spolupráci.

K estetickému vnímání: vyjadřuje prožitek výtvarnými prostředky.

K seberegulaci: učí se zklidnit, naslouchat sobě i druhým.




     
  •  
  • 9. Propojení s RVP PV (aktualizace 2025)

 

 

 

Rozvoj kulturní a vizuální gramotnosti (výtvarný projev jako nástroj sebepoznání).

Podpora wellbeingu dítěte – sebepřijetí, emoční rovnováha, smysluplné tvoření.

Propojování učebních oblastí skrze zkušenost, hru a prožitek.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář