Blok na říjen podle nového - RVP PV
Blok na říjen: Strom, který ve mně roste
1. Téma a smysl bloku
Podzim přináší proměnu, zklidnění a návrat k sobě. Děti objevují, že stejně jako stromy mají kořeny, kmen i větve – i ony v sobě mají něco, co roste, mění se a sílí.
Cílem je, aby dítě vnímalo vlastní vnitřní sílu, proměnu a stabilitu, učilo se pojmenovat pocity a výtvarně je vyjádřit.
2. Vzdělávací oblast RVP PV
Dítě a jeho psychika: rozvoj sebereflexe, sebevědomí, vyjádření emocí a fantazie.
Dítě a ten druhý: rozvoj empatie, sdílení, naslouchání.
Dítě a svět: vnímání proměn v přírodě, symbolika stromu.
Dítě a jeho tělo: prožitkové pohybové a smyslové aktivity.
3. Cíle (výchovné a vzdělávací)
Dítě rozvíjí vědomí o sobě samém – kdo jsem, co ve mně „roste“.
Učí se všímat si proměn – v sobě i v přírodě.
Vnímá pocit jistoty a zakořenění.
Rozvíjí vizuální vyjádření skrze kresbu a koláž.
Učí se vnímavé spolupráci a respektu při sdílení.
- 4. Pomůcky
Velké formáty papíru (A2)
Pastelky, voskovky, vodové barvy, houbičky
Kousky látek, provázky, papírové ruličky (na kmeny, kořeny)
Lepidlo, nůžky
Přírodní materiály: listy, větvičky, žaludy, kůra
Hudební doprovod (např. jemná instrumentální hudba – les, vítr)
Emoční kartičky nebo zrcátko
- 5. Metodika krok za krokem
Úvodní naladění (mindfulness a pohyb)
Děti si lehnou nebo stojí se zavřenýma očima.
Učitelka tiše vede krátkou imaginaci:
„Představ si, že jsi semínko. Ležíš v zemi, je ti teplo. Cítíš, jak tě země objímá. Pomalu v tobě něco roste… nejdřív malý kořínek, potom stonek… a ty se natahuješ ke světlu.“
- Děti se pomalu „proměňují“ ve strom – rozpaží ruce jako větve, dýchají hluboce (kmen se zvedá a klesá).
Hlavní výtvarná činnost
Na velký papír děti malují strom, který roste v nich.
Kořeny = co mi dává sílu (rodina, kamarádi, radostné věci).
Kmen = co je moje podstata (to, co mám na sobě rád, v čem jsem silný).
Koruna = co chci rozvíjet (přání, sny, dovednosti).
Mohou doplňovat koláž z přírodnin – opravdové listy, kůru, provázky jako kořeny.
- Sdílení a reflexe
Děti v kruhu představí svůj strom (kdo chce, může jen ukázat beze slov).
Učitelka pomáhá pojmenovat pocity:
„Jak se tvůj strom cítí dnes?“
„Co mu pomáhá růst?“
„Jak poznáš, že potřebuje odpočívat?“
Závěrem krátká relaxace:
„Polož ruku na své srdce. Tam roste tvůj strom. Každý den o kousek víc.“
- 6. Prožitková reflexe pro učitelku
Vnímat, zda dítě dokázalo propojit výtvarné téma s vlastním prožitkem.
Neposuzovat výsledek, ale způsob vyjádření a míru soustředění.
U citlivějších dětí být připraven na ticho, mlčení – to je také forma zpracování.
7. Možné rozšíření
Pohybová hra: „Kořeny a vítr“ – děti stojí jako stromy, vítr (učitelka) je lehce ovívá, ony se nesmí nechat povalit.
Hudební doprovod: hraje se na jednoduché nástroje (dešťová hůl, bubínek, zvonečky) – rytmus dechu stromu.
Jazyková oblast: děti hledají slova k „mému stromu“ – silný, měkký, voňavý, veselý, smutný…
Emoční karta: děti si nakreslí list se svým dnešním pocitem a přilepí ho do koruny.
8. Klíčové kompetence
Kompetence k učení: dítě si uvědomuje proměny a vztahy mezi přírodou a sebou.
Sociální a personální: rozvíjí empatii, sdílení a spolupráci.
K estetickému vnímání: vyjadřuje prožitek výtvarnými prostředky.
K seberegulaci: učí se zklidnit, naslouchat sobě i druhým.
- 9. Propojení s RVP PV (aktualizace 2025)
Rozvoj kulturní a vizuální gramotnosti (výtvarný projev jako nástroj sebepoznání).
Podpora wellbeingu dítěte – sebepřijetí, emoční rovnováha, smysluplné tvoření.
Propojování učebních oblastí skrze zkušenost, hru a prožitek.