Jdi na obsah Jdi na menu
 


Blok září - 1. , 2. , 3. , 4.

BLOK 1: Strom, který mě vítá

 

 

Vzdělávací cíle (v souladu s RVP PV):

 

Rozvíjet vztah dítěte k prostředí MŠ a podpořit pocit bezpečí.

Podpořit uvědomění si vlastního místa ve skupině i ve fyzickém prostoru.

Rozvíjet estetické vnímání, smyslové pozorování a výtvarné vyjádření.

Posilovat emoční vyjadřování, práci s náladami a neverbální komunikaci.

 

 

Pomůcky a materiály:

 

 

Přírodniny: klacíky, kamínky, mechy, listy (nasbírané během aktivity).

Barevné papíry nebo karton pro tvorbu stromu (ideálně A3).

Pastelky, voskovky, lepidlo, nůžky, příp. vodovky nebo tempery.

Emoční kruh s barvami nálad (např. zelená – klid, červená – vztek, modrá – smutek…).

Malý textilní nebo papírový „kapsář“ na vystavení hotových prací.

 

 

 

Metodika (postup):

 

 

Prožitkové zahájení: „Najdi si své místo“ (venku nebo ve třídě)

 

Dětem řekni:

„Představ si, že jsi sem přišel poprvé. Kde by se ti chtělo být? Najdi místo, kde se teď cítíš dobře.“

Děti si to místo označí přírodninami, vytvoří si mini „hnízdo“, Chvíli mlčíme.

Pak sdílení:

„Proč sis vybral právě tohle místo

 

Téma: Strom jako přítel a kotva

 

Povídání:

„Strom stojí na místě, dýchá, naslouchá, roste. Když je vítr, kývá se.

Když prší, je mokrý. Ale pořád stojí. Může být jako tvůj nový kamarád – tady ve školce.“

Ukázka ilustrací stromů – různých tvarů, nálad, barev.

 

Výtvarná tvorba: „Můj strom – můj prostor“

 

Každé dítě si vytvoří vlastní strom, který symbolizuje jeho místo ve školce.

Práce s barvami: děti vybírají barvy podle nálady („Jakou barvu má tvůj strom dnes?“).

Lze přidat: kořeny jako moje jistoty, koruna jako moje radost.

Hotové stromy vystavíme a vytvoříme z nich společnou školkovou aleji.

 

 

Závěrečný kruh: „Jak se teď cítím?“

 

Práce s emočním kruhem – děti vybírají barvu nálady před a po tvorbě.

Krátké sdílení: „Co si odnáším ze svého stromu?“ (nebo i kresba pocitu na malý papírek).

 

 

Reflexe (učitel/ka):

 

Jak děti reagovaly na hledání vlastního místa?

Kdo potřeboval vedení, kdo jednal samostatně?

Jak děti pracovaly s barvami a významy? Vyjadřovaly své emoce spontánně?

Které dítě projevilo silné napojení na „stromovou“ symboliku? Může to být klíč k jeho adaptaci.

Využij reflexi pro pozdější návrat k tématu – např. při konfliktech: „Vzpomínáš na svůj strom? Co by potřeboval, aby mu bylo líp?“

 

Tento blok lze kdykoli zopakovat s novou vrstvou: „Co se v mém stromu změnilo?“, „Kdo mi teď roste v koruně?“, apod.

 

 

 

 

 

 

Blok 2: Otisky kamarádství

 

Na jak dlouho?

1 týden (2.týden v září) - lze rozložit na 3 - 5 dnů podle časových možností. 

 

Vzdělávací cíle (v souladu s RVP PV):

- podporovat navazování kontaktů mezi dětmi a rozvoj přátelství

- učit se spolupráci, sdílení a vnímání odlišnosti druhých

- vnímat sílu dotyku, společného tvoření a stopy, které zanecháváme

- rozvíjet kulturní a vizuální gramotnost skrze výtvarné vyjádření vztahů

 

Pomůcky a materiály:

- velké archy papíru (např. balící papír, fliparch, formát A2 - A1)

- prstové barvy nebo tempery (netoxické, ideálně přírodní složení)

- houbičky, hadříky na utírání rukou

- pastelky, fixy nebo voskovky na domalování detailů

- lístky se jmény dětí (na poznávání jmen, třídní kruh)

- emoční karty nebo obrázky (pocity, výrazy obličeje, nálady)

- zrcátko pro zábavné ,,otiskové hry" s obličejem

 

Metodika (postup krok za krokem)

 

 ÚVODNÍ KRUH: ,,KDO JE TU SE MNOU?

- povídání: ,,Dnes se zaměříme na rto, kdo je tady se mnou - kdo je můj kamarád, s kým si rád hraju, kdo mi může pomoci, když něco nejde."

- děti si losují jména ostatních dětí a říkají, co o nich ví, nebo co by se chtěly dozvědět

- práce s emocomi: ,,Jaké je to, když si někoho oblíbím? A jaké je to, když si s někým nerozumím?"

 

Hlavní tvoření: ,,Otisky svůj dotek"

- společně výtvarné dílo: Děti si otisknou ruce do barvy a na velký papír, každý otisk je podepsaný jménem

- následuje: spojování otisků - děti kreslí čáry, srdíčka, čestičky, paprsky, které je spojují s kamarády

- reflexivní dotaz: ,,S kým bys chtěl(a) být propojený?" ,,Co bys chtěl říct tomu, jehož ruka je vedle té tvé?" 

 

 

Pohybová hra: ,,Najdi si dvojici podle doteku"

- děti si zavážou oči a zkouší podle jemného doteku na dlani poznat svého kamaráda (jemná práce s důvěrou)

- poté reflexe: ,, jaké to bylo, když jsem někoho poznával jen rukou"

 

 

Společně sdílení: ,,Kdo mě potěšil?"

- kruh s kartiškami emocí - děti vybírají, jaký pocit dnes nejvíc zažily ve vztahu k druhým

- možno doplnit: tvorba ,,stromu přátelství" , kam děti vlepí otisk + lístek se jménem svého kamaráda

 

 

Výstup (výtvarný produkt)

- velkoformátové společné dílo ,,Naše ruce - naše propojení" (možno vystavit na nástěnce třídy)

- jednotlivé otisky s psobnostními symboly (děti mohou na svou ruku dokrestlit, co si přejí od kamarádství - srdce, domeček, zvíře, barvu pocitu apod.)

 

Reflexe (pro pedagoga)

- kdo se zapijil spontánně? kdo se držel zpátky?

- jak děti vnímaly dotek? bylo jim to příjemné, nebo ne?

- jaké spojení mezi dětmi vzniklo nově? kdo navazoval vztahy mimo běžnou dynamiku?

- jak reagovaly děti, které mají obtíže ve vztazích (plachost, impulzivita...)?

 

 

Tipy na intregraci do dalších oblastí:

 

- hudba a pohyb: píseň o přátelství, tanec v kruhu, hra ,,najdi kamaráda podle rytmu?"

- příběh a jazyk: pohádka ,,jak se z medvídka stal kamarád" - volně k vymyšlení/čtení

- příroda: otisky v hlíně nebo v písku - ,, kamarádi z přírody"

 

 

 

 

 

Blok 3: Listy , co šeptají

 

Na jak dlouho?

3. týden v září (5 výtvarně - prožitkových dnů - lze zkrátit na 3 dny)

 

 

Vzdělávací cíle (RVP PV 2025):

 

- rozvíjet všímavost k přírodním jevům a rytmu ročních dob

- vnímat list jako symbol proměny a cyklu života

- vést děti k vnitřnímu zklinění a naslouchání

- rozvíjet výtvarné dovednosti a schopnost zachytit náladu barvou,  strukturou a kompozici

- podporovat emoční vyjadřování skrze symboliku přírody

 

 

 

Pomůcky a materiály

- skutečné listy různých tvarů a barev (venku nasbírané)

- prstové barvy, tempery, voskovky, akvarely

- silnější papry (A4/A3), štětce, kelímky s vodou, ubrousky

- lupy, případně lupa s podsvícením

- tkáňové papíry na koláže, lepidla

- audio nahrávky přírodních zvuků (šum listí, vítr, zpěv ptáků)

- textilní materiál, nitě (volitelně na vyšívání žilkovaných listů)

- deky, podložky do přírody (vvenkovní pozorování)

 

 

Metodika (den po dni):

Den 1 - ,,List, který mě zavolal"

 

- procházka: sběr listů, které ,,mě přitáhly" - děti si každý vyberou jeden ,,svůj" list

- zachycení hravé zkoumání listu - lupou, dotekem, očima, čichem

- kruhová sdílecí aktivita: ,,co mi ten list říká? jakou má barvu, tvar, náladu?"

 

Den 2 - ,,List, co šeptá"

- relaxace: poslech zvuku větru/listí, zavřené oči, představa, co mi šeptá list

- tvora: výtvarné zachycení šeptání listu - děti malují pocit, který jim list vyvolal (abstraktní barvy, tahy, šmouhy, klid vs. pohyb)

- možno kombinovat techniku: akvarel + voskovky (pro efekt listí ve větru)

 

Den 3 - ,,Otiskni pamět listu"

- otiskování listů na papír (barva + struktura)

- děti si vybírají barevné  ladění podle emocí (,,jak se cití ten list?" co se mu stalo?")

- mladší děti: tisk + dokreslování

- starší děti: ,,listí jako dopis" - do obrázku lze symbolicky ,,zapsat" listovou zprávu

 

Den 4 - ,,Tanec listí"

- pohybová improvizace: děti se pohybují jako listy ve větru (lehce, těžce, trhaně, tiše...)

- reflexe v kruhu: ,,kdy se cítím jako lehký list? akdy jako těžký?"

- výtvarka: kresba/pohybová stopa - děti kreslí barvami pomocí rukou, nebo otiskují chididla, jak by se pohyboval ,,jejich list"

 

Den 5 - ,, Les v nás"

- tvorba kolektivního stromu/listnaté krajiny (společná kolá nebo velký obraz)

- děti přidávají svůj list se vzkazem/listovou emoci

- sdílení: ,,co mi tento týden příroda řekla?" ,,co se změnila ve mně?"

 

Výstup (výtvarné práce)

- otisky listů s osobními příběhy/listovými ,, vzkazy"

- abstraktní obrazy ,,šeptání přírody"

- kolektivní dílo ,,náš les/listová krajina"

- pohybová stopy/listí v pohybu

 

 

 

Reflexe (pro pedagoga)

 

- Které dítě bylo ponoření do vnímání? Kdo těžko zachycuje abstraktní/emocionální  rovinu?"

- Jak se projevilo soustředění, klid, ztišení?

- Byly momenty, kdy dítě chtělo zůstat samo se svou tvorbou?

- Které děti vnimaly vztah mezi listem a vlastním vnitřním stavem?

 

Integrace do dalších oblastí:

- Jazyk sa příběh: vymýšlení pohádky o listu, který šel do světa.

- Hudba: šepot listí - rytmické doprovázení foukím, šuštěním.

- Pohyb: listová jóga - pozicelistu, stromu, větru.

- Příroda a svět: pozorování stromů v okolí, barvy podzimu

 

 

 

 

 

Blok 4 : Co si nesu v batohu

 

Na jak dlouho?

1. týden (4. týden v září)

 

Vzdělávací cíle  (RVP PV 2025)

 

- posilovat sebeuvědomění a sebereflexi dítěte

- podporovat emoční vyjadřování a sdílení

- rozvíjet představivost a schopnost symbolického vyjadřování

- vytvářet bezpečný prostor pro mluvení o sobě a o svém vnitřní světě

- posílit důvěru ve skupině a podporu mezi dětmi

 

 

Pomůcky a materiály:

 

- papírové nebo látkové batůžky (vyrobené, vystřižené, nebo jako šablona)

- papíry, pastelky, voskovky, nůžky, lepidlo

- různé materiály na koláže ( textílie, papír, přírodniny, samolepky, provázky...)

- kartičky s obrázky emocí, potřeb a dovednosti (pro inspiraci)

- karty s otázkami: Co mi pomáhá? Co mě tíží? Co si přeji?

- plyšový batůžek jako ,,batoh důvěry" na sdílení v kruhu

 

 

 

Metodika (den po dni)

 

Den 1 - ,,Co si nosím s sebou"

 

- povídání v kruhu: ,,Představ si, že máš svůj batoh, který nikdo nevidí. Co v něm nosíš každý den?"

- Děti sdílí, co si přínáší do školky (hračka, vzpomínka, pocit, naděje, strach)

- aktivita: kresba batohu + první náčrt ,,co v něm je"

 

Den 2 - ,,Batoh mých sil"

 

- Hra: děti si losují karty ,,co mi jde" (pomáhat, tvořit, běhat, zpívat)

- Tvoření: vyrábí si ,,batoh síly" - do něj vkládají (kreslí, lepí, píší) to, co jim jde, co je baví

- Reflexe: ,,Když mi něco nejde, co si z batohu můžu vytáhnout, co mi pomůže?"

 

 

Den 3 - ,,Co mě tíží"

 

- jemná práce s emocemi - dětem je nabídnuto mluvit nebo tvořit, co je v jejich batohu těžké (může být anonymní)

- tvoří ,,kameny " - malé obrázky, co zatěžují (na samotatné kartičky)

- možnost rituálního uvolnění: kameny mohou přenést do  ,,batohu důvěry" nebo ven vyhodit jako symbol

 

 

Den 4 - ,,Batoh přání"

 

- děti vytvářejí přání, která chtějí nosit ve svém batohu -  přání sobě nebo skupině

- píšou/obkreslují je na barevné lístky a vkládají do batohu nebo společenský ,,strom přání"

 

 

Den 5 - ,,Sdílím, co mám"

 

- sdílení v kruhu: děti (dobrovolně( ukazují svůj batoh a co si do něj daly

- podpora přijetí a uznání: děti si navzájem vkládají do batohu ,,pozitivní vzkaz"

- společné zakončení září - slavnostní výstava batohů, malé poděkování za vstup do školky/společného roku

 

Výstup (výtvarné práce):

 

- vlastní ,,batoh" (z papíru nebo látky), který obsahuje, obrázky, symboly, přání, emoce a dovednosti

- kartičky si, přání, obav - součást výtvarného procesu

- společný ,,strom přání" nebo ,,zeď batohů" , kam se děti mohou kdykoliv vracet

 

 

Reflexe (pro pedagoga)

- Které dítě se dokázalo otevřít? Kdo tvořil, ale nemluvil?

- Jak reagovaly děti na myšlenku, že batoh může být plný radostí i starostí?

- Byla patrná ochota sdílet? Pomáhaly si děti navzájem?

- Kdo projevoval soucit, podněty, zájem o druhé?

 

 

Integrace do dalších oblastí

- Jazyk: příběh o ,,Batohu přátelství" - tvoření vlastních minipřiběhů.

- Pohyb: hra ,,Na batoh" - co si dám do batohu a co z něj vyhodím.

- Hudba: písnička s pohybem ,,Do batohu dám, co mám rád."

- Příroda: sběr přírodních pokladů do symbolického batohu na procházce.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář